Wärtsilä leverer til ankerhåndteringsskibe
En ny serie på seks ankerhåndteringsskibe skal bygges af Kleven Verft AS i Norge for Maersk Supply Service A/S. Skibene bliver udstyret med fuldt integrerede løsninger fra Wärtsilä, og aftalen bliver muligvis udvidet med yderligere fire skibe i samme serie.
”Efterhånden som offshore olie- og gasudvinding bevæger sig ud på dybere vand og foregår under stadigt mere udfordrende forhold, bliver der lagt større og større vægt på effektive og driftssikre skibe med lave driftsomkostninger og et minimalt miljømæssigt fodaftryk. Disse behov forklarer i høj grad hvorfor Wärtsiläs integrerede løsninger er blevet valgt til disse skibe”, siger Magnus Miemois, vice president, Solutions, Wärtsilä Ship Power.
De 95 meter lange skibe skal anvendes til dybvands-, offshore oliefelter, hvor driftssikkerhed, sikkerhed og oppetid er de vigtigste krav. Wärtsilä skal levere det komplette elektriske forsynings- og driftssystem, skibsautomationssystemet og fremdriftssystemet. Alle systemer bliver fuldt integrerede således, at optimal effektforsyning, driftsfleksibilitet og redundans er sikret samtidig med, at driftsomkostninger og miljøpåvirkninger minimeres.
Derudover skal Wärtsilä også levere andre omfattende projekt- og serviceydelser, blandt andet projektledelse, ingeniørarbejde, værftssupport og idriftsættelse. Skibenes maskinpakke baseres på de nyeste Wärtsilä 32 og Wärtsilä 20 genset-modeller.
Fremdriftssystemet indebærer også to Wärtsilä-propellere med stilbar pitch (CPP) og fem Wärtsilä tværgående thrustere. Den komplette integration af alle Wärtsiläs systemer sikrer optimal driftseffektivitet og giver både ejeren og værftet fordelene ved at have én leverandør: Tids- og økonomiske besparelser opnås.
”Skibenes design viser behovet for en sikker arbejdsproces med driftssikkerhed og effektivitet. Derfor har vi valgt Wärtsiläs fuldt integrerede, brændstofeffektive og fleksible fremdriftssystem, som leverer den performance, vi har behov for. Muligheden for integration medfører god brændstoføkonomi, lav udledning og enestående station keeping. Denne løsning tilfører helt sikkert betydelig værdi til udstyrspakken”, siger Peter Kragh Jacobsen, head of Special Projects & Newbuilding, Maersk Supply Service A/S.
De første seks skibe har planlagt levering mellem fjerde kvartal 2016 og tredje kvartal 2017. Hvis Maersk Supply Service vælger at bestille de fire ekstra skibe, vil disse være klar til levering i begyndelsen af 2018.
Kilde: Wärtsilä