Vrag kan fjernes på reders regning

En ny IMO-konvention skal hindre at rederier efterlader havarerede eller strandede skibe. Fra 2015 skal alle skibe forsikres, så de kan fjernes for rederens regning. Danmark er det 10. land, der tiltræder Vragfjernelseskonventionen. Det betyder, at konventionen træder i kraft i april 2015.

”Vragkonventionen og de danske gennemførelsesbestemmelser i søloven gælder ”territoriet” og ikke blot ”sø-territoriet”. Bestemmelserne kan således også anvendes på vrag, der er skyllet i land” siger chefkonsulent i Søfartsstyrelsen, Jan Gabrielsen til Søfartens Ledere.

Der er mange eksempler verden over på, at skibe havarerer eller går på grund og vraget bliver liggende på klipperne eller på stranden, uden nogensinde at bliver fjernet. I andre tilfælde er det endt med, at de lokale myndigheder har måttet betale for fjernelse af vraget.

Den vigtigste nyskabelse med IMO-konventionen er, at den sikrer bedre muligheder for at få dækket udgifterne til fjernelse af vrag for rederens regning. Hermed mindskes risikoen for, at det offentlige skal betale - eller at vraget bliver liggende.

Reglerne betyder, at skibets ejer får ansvar for at fjerne et vrag efter en søulykke. Skibe med en bruttotonnage på 300 og derover skal have et certifikat fra flagstaten, som viser, at der er tegnet en forsikring til dækning af udgifter ved fjernelsen af et vrag.

Konventionens regler er allerede indsat i søloven, under kapitlet: Ansvar for vragfjernelse efter en søulykke og pligt til forsikring, der dækker vragfjernelse. Men ikraftsættelse af de danske regler afventer, at konventionen træder i kraft internationalt.

Danmark har valgt at fastsætte krav til forsikring af skibe, der har en mindre tonnage end 300, da sådanne skibe også forliser i danske farvande.

Ejere af skibe over 20 bt har pligt til at tegne en forsikring, der dækker ansvaret. Hvis skibet er på 300 bt eller derover, skal det endvidere have et certifikat, der attesterer forsikringen for at gå i fart.

Efter sølovens regler er et vrag defineret som: Et sunket eller strandet skib efter søulykke, enhver del af et sunket eller strandet skib, herunder genstande, der er eller har været om bord på skibet, enhver genstand, der er tabt fra et skib til søs, og som er strandet, sunket eller drivende til søs, eller et skib, der er lige ved eller rimeligvis kan forventes at synke eller strande, og hvor effektive forholdsregler ikke allerede er taget for at yde assistance til skibet eller det eventuelle gods, der måtte være i fare.

Der er således kun tale om et vrag efter sølovens regler, hvor der er sket en søulykke (og således f.eks. ikke, hvor et skib blot har ligget for anker og så er gået til bunds pga. manglende vedligeholdelse). Desuden kan andre vrag (f.eks. til gene for fiskeriet) også fjernes for ejerens regning, forklarer Jan Gabrielsen, der tilføjer, at der ikke er nogen nedre grænse for ansvarsreglerne, hverken for erhvervs- eller lystfartøjer.

Kilde: Søfartens Ledere

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

12.12.2025Maritimedanmark.dk

Tyskland må ikke sælge olie fra beslaglagt tankskib

12.12.2025Maritimedanmark.dk

Optræk til nye sammenstød mellem USA og Venezuela

12.12.2025Maritimedanmark.dk

Store flyttedag i Maersks regionale hovedkvarterer

12.12.2025Maritimedanmark.dk

Maersk får ny finansdirektør

12.12.2025Maritimedanmark.dk

Frygt for hævn-kapring af amerikanske olietransporter

11.12.2025Maritimedanmark.dk

CMA CGM vil fordoble antallet af kvindelige søfarende

11.12.2025Maritimedanmark.dk

Hver tredje færgepassager vil sejle på strøm i 2030

11.12.2025Maritimedanmark.dk

DanPilot ansætter ny administrerende direktør

Jobmarked

Se alle

Småøernes Færgeselskaber

Aalborg Kommune søger skibsfører til Færger

Aalborg Kommune søger en skibsfører til varetagelse af sejlads ved overfarterne Hals-Egense og Aalborg-Egholm. Færgedrift er en del af infrastrukturen i Aalborg Kommune og formålet med den er at sørge for forbindelse for biler, passagerer og gods på de to overfarter. I det daglige løses opgaverne på færgerne af personalet i samarbejde med overfartslederen.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

31.12.2025

UFD/NIRAS

Maritim Rådgiver til The International Maritime Organization (IMO)

Spændende stilling som Maritim Rådgiver til The International Maritime Organization (IMO)

Ansøgningsfrist

16.12.2025

Ærøfærgerne

Ærøfærgerne søger skibsmaskinist af 1. grad til ruten Ærøskøbing / Svendborg.

Ved Ærøfærgerne hjælper vi hinanden på tværs af faggrænser og vores fælles prioritet er at give vores passagerer en tryg, sikker og behagelig overfart.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hans Følsgaard A/S

Key Account Manager / New Business Developer – MarineTech

Vil du drive teknisk salg til den maritime containerindustri – og være med til at udvikle fremtidens el-tekniske løsninger?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Danish Pilot Service

Danish Pilot Service ApS søger havnelodser til Skagen & Frederikshavn.

Danish Pilot Service er Danmarks største private lodseri, og vi har travlt med vores havnelodsninger. Vi er en dynamisk virksomhed med en flad struktur, højt til loftet og et hold af erfarne og dygtige lodser.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Disciplinary and Grievance (E-learning course - afholdes løbende)

This course will help you understand the typical process followed within the workplace when it comes to disciplinary and grievance. It will also provide you with some good practice that you, as a manager, can adopt in order to mitigate the need to invoke either of these procedures.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course - afholdes løbende)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Company Security Officer - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the stipulated level of knowledge required for candidates training as a Company Security Officer (CSO) in accordance with the stated minimum requirements for the Issue of Certificates of Proficiency for Company Security Officers as specified in MSC/Crirc.1154. This course is developed in accordance with the International Maritime Organisation (IMO) Model Course 3.20.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

01.01.2026

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark