Vrag kan fjernes på reders regning

En ny IMO-konvention skal hindre at rederier efterlader havarerede eller strandede skibe. Fra 2015 skal alle skibe forsikres, så de kan fjernes for rederens regning. Danmark er det 10. land, der tiltræder Vragfjernelseskonventionen. Det betyder, at konventionen træder i kraft i april 2015.

”Vragkonventionen og de danske gennemførelsesbestemmelser i søloven gælder ”territoriet” og ikke blot ”sø-territoriet”. Bestemmelserne kan således også anvendes på vrag, der er skyllet i land” siger chefkonsulent i Søfartsstyrelsen, Jan Gabrielsen til Søfartens Ledere.

Der er mange eksempler verden over på, at skibe havarerer eller går på grund og vraget bliver liggende på klipperne eller på stranden, uden nogensinde at bliver fjernet. I andre tilfælde er det endt med, at de lokale myndigheder har måttet betale for fjernelse af vraget.

Den vigtigste nyskabelse med IMO-konventionen er, at den sikrer bedre muligheder for at få dækket udgifterne til fjernelse af vrag for rederens regning. Hermed mindskes risikoen for, at det offentlige skal betale - eller at vraget bliver liggende.

Reglerne betyder, at skibets ejer får ansvar for at fjerne et vrag efter en søulykke. Skibe med en bruttotonnage på 300 og derover skal have et certifikat fra flagstaten, som viser, at der er tegnet en forsikring til dækning af udgifter ved fjernelsen af et vrag.

Konventionens regler er allerede indsat i søloven, under kapitlet: Ansvar for vragfjernelse efter en søulykke og pligt til forsikring, der dækker vragfjernelse. Men ikraftsættelse af de danske regler afventer, at konventionen træder i kraft internationalt.

Danmark har valgt at fastsætte krav til forsikring af skibe, der har en mindre tonnage end 300, da sådanne skibe også forliser i danske farvande.

Ejere af skibe over 20 bt har pligt til at tegne en forsikring, der dækker ansvaret. Hvis skibet er på 300 bt eller derover, skal det endvidere have et certifikat, der attesterer forsikringen for at gå i fart.

Efter sølovens regler er et vrag defineret som: Et sunket eller strandet skib efter søulykke, enhver del af et sunket eller strandet skib, herunder genstande, der er eller har været om bord på skibet, enhver genstand, der er tabt fra et skib til søs, og som er strandet, sunket eller drivende til søs, eller et skib, der er lige ved eller rimeligvis kan forventes at synke eller strande, og hvor effektive forholdsregler ikke allerede er taget for at yde assistance til skibet eller det eventuelle gods, der måtte være i fare.

Der er således kun tale om et vrag efter sølovens regler, hvor der er sket en søulykke (og således f.eks. ikke, hvor et skib blot har ligget for anker og så er gået til bunds pga. manglende vedligeholdelse). Desuden kan andre vrag (f.eks. til gene for fiskeriet) også fjernes for ejerens regning, forklarer Jan Gabrielsen, der tilføjer, at der ikke er nogen nedre grænse for ansvarsreglerne, hverken for erhvervs- eller lystfartøjer.

Kilde: Søfartens Ledere

Relateret indhold

17.07.2024Maritimedanmark.dk

Rederne lægger større vægt på biodiversitet

16.07.2024Maritimedanmark.dk

Torm køber otte tankskibe og sælger et

11.07.2024Maritimedanmark.dk

Ultrabulk bulkcarrier på grund ud for Sydafrika

10.07.2024Maritimedanmark.dk

Maersk containerskib angrebet i Det Arabiske Hav

05.07.2024Maritimedanmark.dk

Nyt projekt skal måle effekten af grønne tiltag i realtid

04.07.2024Maritimedanmark.dk

MSC råder nu over en femtedel af verdens containerkapacitet

03.07.2024Maritimedanmark.dk

Maersk Supply Service er solgt til  DOF Group

02.07.2024Maritimedanmark.dk

Maersk har trukket sig - DSV fortsat med i budkrig om DB Schenker

Jobmarked

Se alle

MARPRO Search & Selection

Area Sales Manager - Retrofit market

Are you a professional relationship builder with solid experience in technical sales in the maritime industry? Do you aspire to work in an environment that make vessels a greener and safer place to work?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Søfartsstyrelsen

Kontorchef til Sikre Farvande

Trives du i et fagligt stærkt miljø med mange udfordringer? Og har du mod på at lede en effektiv driftsorganisation? Så er du måske vores nye kontorchef for Sikre Farvande.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

04.08.2024

DanPilot

DanPilot søger en datatekniker-elev med speciale i programmering

Har du lyst til at få din uddannelse hos DanPilot, hvor vi er i gang med en digitaliseringsrejse?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

06.08.2024

DanPilot

Disponenter til Danmarks største lodsfirma søges

Har du erfaring indenfor spedition eller kendskab til mandskabs- eller materialedisponering – og trives du i en travl såvel som omskiftelig hverdag, hvor boldene bliver kastet højt i vejret og skal gribes igen? Så er du måske DanPilot’s nye disponent.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

30.08.2024

ROYAL ARCTIC LINE

Juniormester og Skibsassistenter

Drømmer du om at opleve Grønland og få erfaring med sejlads i arktisk farvand, så søger Royal Arctic Line netop nu enkelte , Juniormester, og Skibsassistenter.

Område

Grønland

Ansøgningsfrist

24.07.2024

Grenaa-Anholt Færgefart

Grenaa-Anholt Færgefart søger én Befaren Skibsassistent til fast stilling med ansættelses snarest muligt

Du vil komme til at indgå i vores faste team af medarbejdere på M/F Anholt, som dagligt betjener færgens kunder samt fragter gods til og fra øen i Kattegat.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Sail Event Aarhus

Skipper til M/S Helene

Sail Event Aarhus ApS søger en skipper til sejladser med turbåden M/S Helene.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Kaptajn på Skoleskibet DANMARK

Et helt unikt og spændende job Skoleskibet DANMARK er et smukt sejlskib fra 1933 og en moderne maritim uddannelsesinstitution. Skoleskibet har også en repræsentativ rolle som en sejlende ambassade, for Det Blå Danmark. Skoleskibet DANMARK har to kaptajner, hvoraf denne ene nu har valgt at gå i land, hvorfor denne spændende og helt specielle stilling er ledig til besættelse i efteråret 2024.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

11.08.2024

Saga Shipping A/S

Saga Shipping – søger personale til vores fartøjer

Er Skagen noget for dig…. Tag udfordringen op…

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Saga Shipping A/S

Shipping Medarbejder til Skagen

Saga Shipping er en del af Wrist Ship Supply, en af verdens største skibshandler, indenfor den globale shipping industri. Vi tilbyder en bred vifte af service ydelser til den globale shippingindustri – ikke 2 dage er ens !.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

Marstal Navigationsskole
Kursus
Genopfriskning af Søsikkerhedskursus - Basic Safety Training – STCW-A-AI/1-1

Hvis det er ved at være 5 år siden, du fik dit kursus i Søsikkerhed, så kan du nu få det genopfrisket.

Dato

22.08.2024

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark