Vindskærme kan reducere CO2-udledning
Japanske MOL har testet en nyudviklet vindskærm, som ifølge rederiet kan nedsætte CO2 udslippet med to pct. IMO´s 172 medlemslande vil 26. juni starte forhandlinger om en strategi, der skal reducere skibenes CO2 udledninger.
“MOL forsætter sit arbejde med få bekræftet vindskærmens sødygtighed og med at analysere sejladsdata og ser frem til mere avanceret teknologi-udvikling baseret på dette research projekt,” udtaler MOL i en pressemeddelelse fra rederiet i dag.
Vindskærmen har været monteret på containerskibet MOL Marvel, og testresultater har vist en to procents reduktion af CO2-udslippet ved en hastighed på 17 knob over Stillehavet sammenlignet med et identisk skib unden vindskærm monteret, oplyser MOL.
Nyudviklingen kan vise sig at være interessant som en af de mulige tiltag, der kan medvirke til den generelle reduktion af skibenes CO2-udledninger, som IMO-medlemslandende nu skal blive enige om. I
Danske Rederier har stået i spidsen for et videnskabeligt studie som et indspark i klimadebatten, der nu er indsendt til IMO. Studiet viser, hvordan skibsfarten kan blive CO2-netralt.
”Vi har gennem mange år arbejdet målrettet med reduktion af skibsfartens CO2-udledninger. Derfor er det positivt, at en række ambitiøse lande kan se gevinsten i at bringe faktabaserede og håndgribelige bud på reduktionsmål og metoder til at reducere CO2-udledningerne ind forhandlingerne. I en politisk sensitiv debat er det afgørende med videnskabelig substans for at finde et fælles fodslag. Vi håber vores studie kan bidrage konkret til at rykke forhandlinger om en international klimastrategi for skibsfart i en ambitiøs retning,” siger Maria Bruun Skipper, underdirektør i Danske Rederier i en pressemeddelelse.
Det uafhængige studie er udført at University Colege of London og giver flere veje til endemålet om en CO2-neutral skibsfart. Ifølge Danske Rederier er
det mest realistiske bud, at CO2-udledningerne skal toppe i 2025.
Herefter skal udledningerne reduceres til ca. 400 megatons CO2 i 2050, hvilket svarer til omtrent det halve af i dag. Endelig skal udledningerne samlet set gå i nul i anden halvdel af århundredet, skriver Danske Rederier.
En foreløbig strategi i IMO-regi skal ligge klar i 2018. Den endelige strategi skal vedtages i 2023.
Redaktionen