Viking Supply tror på det arktiske marked
Viking Supply Ships’ AHTS-skib Magne Viking er som det første skib certificeret i henhold til IMO’s Polarkode. Selvom der er en afmatning i offshore-industrien, tror Viking Supply Ships fuldt og fast på, at det arktiske marked vil vokse fremover, fortæller Jan Steffensen, COO i Viking Supply Ships, til Maritime Danmark.
”Skibet er godkendt til en ”Polar Service Temperature” på -36 grader, og skibets udstyr skal være operationelt i den ekstremt lave temperatur. Det omfatter alt udstyr, der angår skibets operation og besætningens sikkerhed såsom redning, brandslukning og kommunikationsudstyr. Der kræves endvidere en omfattende ”Polar Water Operation Manual”, der detaljeret beskriver, hvordan man opererer i Arktis. Her har vi lavet et digert værk på omkring 400 sider. Endelig er der krav om besætningens uddannelse. Her har vi også lavet et skræddersyet kursus, så vi ikke alene kan uddanne vores egne navigatører i arktisk sejlads, men også bistå rederier og andre eksterne kunder med certificering og implementering af polarkoden”, fortæller Jan Steffensen til Maritime Danmark om baggrunden for, at skibet er blevet certificeret i henhold til Polarkoden.
Viking Supply Ships tror på trods af den aktuelle afmatning inden for offshore-industrien, fuldt og fast på det arktiske marked.
”Den lave oliepris har unægtelig medført en nedgang i efterspørgslen, men vi har en tro på, at efterspørgslen vil udvikle sig positivt på længere sigt”, siger Jan Steffensen og tilføjer:
”Det har stor betydning, at vi er first mover på dette område. De områder, der kræver certificering i henhold til koden er vores absolutte fokusområder. Derfor har det, siden regelsættet omkring koden trådte i kraft, været vores mål at blive certificeret hurtigst muligt. Selvom der ikke er krav til certificering før efter 2017, så er vi overbevist om, at denne tidlige certificering vil få kommerciel betydning".
"Endvidere er der et sikkerhedsaspekt i det arbejde, vi har lagt i certificeringen. Selvom vi betragter os som specialister i issejlads, så har det været sundt at gå alle vores procedurer igennem. Det er vores klare overbevisning, at arbejdet med koden har højnet sikkerheden yderligere i Viking Supply Ships”, siger Jan Steffensen.
Magne Viking, der er bygget i 2011, ligger for øjeblikket i engelsk sektor i spotmarkedet, mens søsterskibet Brage Viking ligger i fast charter ved Sakhalin, hvor det opererer i temperaturer ned til -25 grader.
Redaktionen