”Vi skal turde gøre op med vores passion”
På Danmarks Rederiforenings årsdag var der fokus på de teknologiske udfordringer, som skibsfarten står overfor. Anders Hvid, direktør i Dare Disrupt, der er ekspert i digitale forretningsmodeller, holdt oplæg. Han opfordrede blandt andet branchen til at gøre op med passionen for store skibe.
”Vi tænker lineært, og vi er skabt i en lineær virkelighed. En mand kan måske lave 1.000 stumper på en maskine på en dag, og hvis jeg så skal bruge 2.000 stumper, skal jeg bruge to mand og to maskiner. Men når noget er digitalt, er det fundamentalt anderledes. Det er ligegyldigt, om jeg skal betjene én kunde eller en million kunder. Prisen er den samme. Det vender op og ned på de måder, vi tænker forretning på og den måde, vi bygger forretningsmodeller på. Vi skal navigere efter nogle andre principper”, sagde Anders Hvid blandt andet.
”I shippingindustrien elsker vi store skibe. Men vi skal passe på med den passion. Vi skal turde gøre lidt op med den passion for store skibe”, sagde han.
”Hvis vi skal se på de næste 10-15 år, så skal vi tænke på kunstig intelligens, robotter, biotek, nanoteknologi, 3D-print. Den påvirkning, der kommer fra de her områder i fremtiden, bliver mindst lige så stor, som den vi har fået fra kommunikationsteknologien. Vi skal dreje blikket en lille smule, vi skal være nysgerrige og begynde at kigge på de her teknologier”, sagde han.
Anders Hvid pegede på flere eksempler fra skibsfarten, hvor man kan begynde at se teknologien spille en rolle. Han nævnte blandt andet, at man i Mærsk tester droner til levering af reservedele, og han nævnte også, at man for nylig præsenterede Seahunter, som er et skib, der kan sejle fuldstændigt autonomt.
Anders Hvid nævnte også Googles forsøg med selvkørende biler.
”Der er sket noget interessant i bilbranchen, for hvem er det, der tester de selvkørende biler. Det er Google, Apple og Tesla. For de eksisterende aktører i branchen tror stadig ikke på det. Volkswagen siger, at folk godt kan lide at køre bil. Det er en passion at køre bil. Folk var også rimeligt passionerede omkring deres heste. Man skal passe på med at hænge fast i det kompetencesæt, det billede, man har af sit produkt”, advarede Anders Hvid.
Han nævnte desuden 3D-print som noget, der vil forandre industrien og dermed skibsfarten.
”Det er en decentralisering af produktionsapparatet, vi oplever. Robotterne og 3D-printerne spiller en stor rolle i vores industri i dag. Den tendens vi har set med at placere produktion i lavindkomstlande, den er ved at vende. Vi begynder at have en ny ”perfect storm”, der vil påvirke os. Vi tænker lineært, men teknologien springer afsted”.
Anders Hvid sluttede dog af med at sige, at han ikke kunne forestille sig en fremtid uden skibe. Det bliver bare en anden type skibe, end dem, vi ser i dag.
Redaktion