Verdensbanken afviser LNG i ny rapport
Brugen af LNG er ikke vejen frem i skibsfartens stræben efter at reducere udledningen af CO2. Brændstoffet, som ellers vinder frem, spås kun en begrænset rolle i en ny rapport fra Verdensbanken om fremtidens CO2-neutrale brændstoffer.
Det bliver ammoniak og brint der i fremtiden skal gøre skibsfarten CO2 neutral. Det forudser Verdensbanken i en ny rapport, der kun tildeler LNG en “begrænset rolle” på vejen mod en CO2-neutral fremtid for skibsfarten.
LNG vælges ellers i stigende grad som et overgangsbrændstof på vejen mod CO2- neutralitet. Franske CMA CGM er gået i spidsen med bruges af dette brændstof indenfor containershipping, hvor selskabet har som mål at eje en flåde af 32 LNG-drevne skibe.
I rapporten, der er den første i serie om vejen til CO2-neutral shipping, konkluderer en analyse, at grøn ammoniak tæt forfulgt af grøn brint synes at ramme den bedste balance mellem de forskellige fordelagtige egenskaber blandt de mulige CO2-neutrale
kandidater, som f.eks. biobrændstoffer og syntetiske brændstoffer.
Det gælder ikke mindst i forhold til de pågældende brændstoffers livscyklus i forhold til udledning af drivhusgasser, andre miljømæssige faktorer, skalerbarhed, økonomisk levedygtighed og de tekniske og sikkerhedsmæssige konsekvenser ved brugen af disse brændstoffer.
Derudover er der flere veje til at producere både brint og ammoniak. Begge kan blive produceret fra grøn energi som vind eller fra naturgas, hvor CO2-udledningen opsamles og ledes ned i undergrunden, hvilket giver de to brændstoffer en strategisk fordel, påpeger Verdensbanken.
Kilde: Offshore Energy