Verdens største sejlende tanker males
Råolietankskibet TI Europe, der ejes af den Antwerpen baserede tankskibsejer og operatør Euronav NV, har for nylig været i tørdok for opgradering og maling i Shenzhen, Kina. I september blev den fransk-flagede ultra store råolietanker, ULCC, opgraderet hos Yiu Lian Dock Yards.
TI Euronav nymalet.
Det 2002-byggede TI Europe er et af de eneste to ikke-konverterede V-plus-skibe i hele verden, ifølge Euronav. Skibet på 441.561 DWT forlod Shenzhen den 20. september og sejlede til en forankring i Malaccastrædet, hvor de ankom mindre end en uge senere.
De to største supertankere
i verden, der stadig sejler,
TI Europe og TI Oceania, har siden 2011 været verdens største. Disse skibe blev bygget i 2002 og 2003 som Hellespont Alhambra og Hellespont Tara for det græske rederi Hellespont Steamship Corporation.
Hellespont solgte skibene til Overseas Shipholding Group og Euronav i 2004. Hvert søsterskib har en kapacitet på over 441.500 DWT, en længde på over 380,0 meter og en lastkapacitet på 503.409.900 liter.
De var de første ULCC'er, der blev dobbeltskrogede. For at differentiere dem fra mindre ULCC'er får disse skibe undertiden V-Plus-størrelsesbetegnelsen.
Euronav overtog A.P. Møller-Mærsks flåde af supertankere i 2014. De fleste af verdens største såkaldte supertankere er i dag ombygget til FSO fartøjer (Floating Storage and Offloading), der bruges til at oplagre olie i forbindelse med olieplatforme og -produktionsanlæg til havs.
Se hvordan malerarbejdet blev udført i videoen herunder.
Redaktionen