Verdens første metanolskib til Stena Line
Svenske Stena Line bliver verdens første operatør af en metanoldrevet færge, når den 240 meter lange Stena Germanica som det første skib i verden bliver konverteret til at kunne sejle på metanol. Det vil ske i starten af 2015.
”Hos Stena Line er vi meget stolte af at bidrage til udviklingen i vores industri. Vores fokus har altid været på innovation til gavn for både kunder og samfund som helhed, og dette er et førsteklasses eksempel på, når det går hånd i hånd. Vi evaluerer hele tiden forskellige fremtidige brændstoffer, og det at være først i verden med en metanolkonvertering er et stort skridt frem mod bæredygtig transport. Projektet er blevet muligt takket være det gode teamwork og samarbejde mellem vores tekniske personale, Wärtsilä og Methanex”, siger Carl-Johan Hagman, adm. direktør i Stena Line.
Projektet er et samarbejde mellem motorproducenten Wärtsilä, Göteborg Havn, Kiel Havn og verdens største metanolproducent og –leverandør Methanex Corporation.
Stena Germanica vil blive konverteret til metanoldrift på skibsværftet Remontova i Polen fra starten af januar 2015 og seks uger frem. Projektet har fået støtte fra EU’s “Motorways of the Seas”-initiativ, og de samlede omkostninger beløber sig til 22 millioner euro.
Wärtsilä leverer motoren, der bliver en dual-fuel motor med methanol som primært brændstof, men med muligheden for at skifte over til marine gasolie, hvis nødvendigt. Ved at bruge metanol vil udslippet af SOx blive reduceret med 99 procent, mens NOx-udslippet bliver 60 procent mindre og partikel-udslippet 95 procent mindre. CO2-udslippet bliver reduceret med 25 procent.
”På grund af vores størrelse har vi et bredt perspektiv på at håndtere de nye svovl-regler, og det er sandsynligt, at vi vil bruge forskellige løsningstyper i de kommende år. Men baseret på resultaterne af vores metanolprojekt har vi i sinde at konvertere flere færger”, siger Carl-Johan Hagman.
Metanol har potentialet til at blive et vigtigt brændstof for skibsfarten i fremtiden, mener Stena Line. Emissionerne er at sammenligne med emissionerne i forbindelse med LNG, men behovet for infrastruktur er meget mindre, og det er også meget nemmere at håndtere metanol, anfører Stena Line som begrundelse.
Kilde: Stena Line