Vejning af containergods bør forberedes

Ejere af gods, der skal fragtes i containere bør allerede nu begynde at planlægge vægtcertificering og rapporteringsprocedurer for at sikre overholdelse af IMOs nye bestemmelser for kontrol af containervægt. Reglerne træder i kraft den 1. maj 2016.

”Transportkunder skal tage kontakt med de tjenesteydere, der skal certificere vægten af deres fragtgods nu, og de bør også indgå i dialog med deres speditører”, siger Næstformanden for Hamburgs Speditørsammenslutning, VHSp, Willem van der Schalk, som også er administrerende direktør i sø - og luftfragtspecialisten A. Hartrodt.

Van der Schalk mener, at der bør fastsættes procedurer for rapportering, dataudveksling af vægt, og ad-hoc vægtkontrol inde på havneområder før den 1. maj 2016, når de nye bestemmelser træder i kraft. Der vil ellers kunne opstå forsinkelser ved afskibningen.

Vægtkontrol for hovedparten af containertransporten forventes at være ligetil, da produkter og emballage er standardiserede. Et groft skøn fra VHSp viser, at omkring 15 procent af lastvolumen i øjeblikket ikke har standardspecifikationer og kan kræve manuel kontrol.

Kunderne må også indse, at de nye bestemmelser vil gøre transport dyrere, enten gennem certificering på afskibernes faciliteter eller på grund af vægtkontrol i havnen.

Fremover må lastede containere først tages om bord på et skib, når containernes vægt er fastlagt. Den korrekte vægt – den såkaldte verificerede vægt - kan fastlægges på to måder. Man kan veje den lastede container på en godkendt vejestation eller sikre, at de enkelte enheder i containeren vejes og sammenlægges med containerens egenvægt.

Kilde: HIS Maritime 360

Artikler

28.05.2023| Maritimedanmark.dk

Industri

De leverer løsninger til bæredygtig skibsdrift med succes

Green Instruments, der udvikler løsninger til måling af miljøbelastningen fra containerskibe, tankskibe, krydstogtskibe m.m. oplevede en markant vækst i 2022.

27.05.2023| Maritimedanmark.dk

Havne

Kriseramt havn fik mio-underskud i 2022

Det sidste år som selvstyrehavn gav et underskud på 13,7 mio. kr. i Hanstholm Havn, men i år er der udsigt til driftsoverskud.

27.05.2023| Maritimedanmark.dk

Shipping

NGO´er advarer mod russisk arktis-sejlads

Rusland har meldt ud, at man forventer at påbegynde sejladser af den Nordlige Sørute mellem Asien og Europa fra 2024, og det bekymrer Clean Arctic Alliance, der frygter for en acceleration af afsmeltningen af Arktis.

26.05.2023| Maritimedanmark.dk

Shipping

MSC har købt ind til CO2 fri sejlads under jomfrurejse fra København

Når MSC Euribia drager ud på sin jomfrurejse vil der være fyldt 400 tons bio-LNG på tankene for at vise, at det er muligt at sejle selv de største krydstogtskibe uden at udlede drivhusgasser.

26.05.2023|Poul Breil-Hansen, Redaktør SCM.dk, Maritimedanmark.dk

Havne

Styrk cybersikkerheden: Danske havne- og logistikvirksomheder skal forbedre deres digitale forsvar

En ny rapport understreger, at cyberkriminalitet udgør den største trussel mod danske havne- og logistikvirksomheder. Risiciene forstærkes, når virksomhederne implementerer nye 4.0-teknologier som kunstig intelligens og big data. Der er derfor et presserende behov for øget fokus på it-sikkerhed og robusthed allerede i de tidlige stadier af digitaliseringsprocessen. En ekspert præsenterer her tre anbefalinger til at imødegå udfordringerne.

26.05.2023| Maritimedanmark.dk

Frivagten

Bilskibe for dyre: Renault propper tre i en

Det er blevet for dyrt at transportere nye biler på de ellers dertil indrettede bilskibe, mener Renault.

Copyright 2023