Vanskeligt at skaffe kvalificeret arbejdskraft

Den maritime branche i Danmark buldrer derudaf, og behovet for at tiltrække kvalificeret arbejdskraft er meget stort. Men selv attraktive stillinger er vanskelige at få besat. Det skyldes bl.a. vækst i sektoren og at pipelinen fra søen er svundet ind.

Foto: Arkiv

”Der er total mangel på kvalificeret talent på det danske maritime rekrutteringsmarked. 
Vi har rigtig mange gode, vellønnede stillinger oppe, hvor vi skal arbejde hårdt og fokuseret for at få kandidater ind i processen”, siger Jakob le Fevre, direktør i MARPRO Search & Selection, der er førende på det maritime rekrutteringsmarked i Danmark, til Maritime Danmark.

Hvad skyldes det?

”Hvis du kigger på det samlede antal personer der arbejder i den maritime industri herhjemme, så er tallet steget med godt 5.000 inden for de seneste år - og uddannelserne er slet ikke fulgt med. Det handler om, at det ikke er voldsomt attraktivt at sejle for de unge, derfor bliver der ikke rigtig udviklet talent i pipelinen på skibsassistenter og skibsofficerer. Det har typisk været dem der er kommet i land og har arbejdet alle mulige steder i den maritime industri - og der er helt enkelt en kæmpe mangel på dem”, siger Jakob le Fevre.

”Vi taler om et marked med næsten ingen arbejdsløshed. Et marked, hvor ingen relevante kandidater selv melder sig på banen. hvis man f.eks. slår en stilling som crewing manager, technical superintendent eller operatør op. Så løsningen er meget ofte at finde en profil der arbejder et andet sted og motivere dem til et skift”.

”Samlet set står vi i en situation, hvor vi rigtig, rigtig godt kunne bruge, at der bliver uddannet nogle flere - og det er egentlig på alle hylder. Både på CBS, Simac, maskinmesterskoler, DTU og så videre”.

Er det kun i Danmark vi er udfordret?

”Nej, når vi taler om maritime kompetencer i Nordeuropa, så ser vi ind i en næsten endeløs mangel på kandidater de næste 15-20 år. Jeg tror det bliver et stort problem”, siger Jakob le Fevre.

”Generelt kigger vi lige nu ind i et jobmarked, hvor der er rekordmange i beskæftigelse. I Danmark har vi for første gang rundet 3 millioner i job. Den generelle arbejdsløshed er nede på 2,9 procent. Det svarer reelt til nærmest ingen ledige og dermed kan den maritime industri heller ikke bare få tilført talent fra andre industrier”.

”Sådan ser det ud lige her og nu, men situationen kan hurtigt ændre sig. Det marked vi opererer på, er styret af verdensøkonomien. Og hvis et eller kæmpe selskab i Kina eller USA lige pludselig går konkurs, så kan det sende store chokbølger gennem hele verden”.

”Hvis der er noget jeg har lært de sidste 5 år, så er det ikke at gøre mig klog på fremtiden”, siger Jakob le Fevre.

”At planlægge det u-planlæggelige, det kan jo ikke lade sig gøre. Udover at man må sige, at der er en vis risiko for, at tingene bliver anderledes end vi forventer. Det gælder bestemt også i vores branche”.

Maritimedanmark.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Uddannelse og karrierer i den maritime branche

De danske rederier klarer sig fremragende ude på verdenshavene, samtidig med at den grønne dagsorden øger efterspørgslen efter de innovative produkter, som danske maritime industri har på hylderne. Det går med andre ord rigtig godt, og branchen hungrer efter mere arbejdskraft. 

Relateret indhold

18.08.2025Maritimedanmark.dk

Dansk maritim datavirksomhed opkøbt af Xenata

18.08.2025Maritimedanmark.dk

DSV´s kommunikationschef stopper efter otte måneder

16.08.2025Maritimedanmark.dk

Stratosfæriske balloner kan styrke arktisk overvågning

15.08.2025Maritimedanmark.dk

Færøerne overtager ansvaret for søretsområdet

15.08.2025Maritimedanmark.dk

Skagen-firma rykker hurtigt frem

12.08.2025Maritimedanmark.dk

Søren Nørgaard Thomsen færdig som topchef i Blue Water

12.08.2025Maritimedanmark.dk

Green Power Denmark advarer mod energiimport

08.08.2025Maritimedanmark.dk

Mie Jakobsen udnævnt til vicedirektør i Danish Export

Jobmarked

Se alle

Skoleskibet Danmark

Overstyrmand til Skoleskibet DANMARK

MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger overstyrmand til fast stilling på 1:1 ordning.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

09.09.2025

Horsens Kommune

Skibsassistent-afløser til Endelavefærgen søges

Endelave færgefart søger en skibsassistent-afløser til ansættelse snarest muligt.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

06.09.2025

Fred.Olsen Windcarrier

Operations Manager - Nautical Department

Join us and help drive the transition to a greener future at sea.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

30.08.2025

KNOT MANAGEMENT DENMARK A/S

Vi søger 1. styrmand til vores flåde af DP2-shuttle tankskibe i international fart.

En forudsætning for at komme i betragtning til denne stilling er, at du har DP-Unlimited certifikat og har erfaring som 1. styrmand i en stilling der kræver STCW II/1. Ligeledes vil erfaring med sejlads på tankskibe være en fordel.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Hovmester til Skoleskibet DANMARK

MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger hovmester til fast stilling på 1:1 ordning. Det Blå Danmark efterspørger dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

23.08.2025

Småøernes Færgeselskaber

Grenaa-Anholt Færgefart søger en befaren skibsassistent til fast stilling i en 1:1 tørn

Du vil komme til at indgå i vores faste team af medarbejdere på M/F Anholt, som dagligt betjener færgens kunder samt fragter gods til og fra øen i Kattegat.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

11.09.2025

EUC Nord

Genopslag - Underviser til maritim uddannelse

Vil du hjælpe med at uddanne unge og voksne til en af de mest spændende brancher i Danmark – så har vi jobbet til dig lige her! Den maritime industri er i vækst og har brug for veluddannet arbejdskraft.

Ansøgningsfrist

20.08.2025

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Crisis management and human behaviour - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of the Passenger Safety, Cargo Safety and Hull Integrity section of this course is to provide the mandatory level of knowledge required for all Masters, Chief Engineer Officers, Chief Mates, Second Engineer Officers and persons assigned immediate responsibility for embarking and disembarking passengers, for loading, discharging, or securing cargo, or for closing hull openings on board RO-RO passenger ships.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Stress Management (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the knowledge and tools to manage work-related stress effectively. You will learn how to recognize the signs of stress and mental health challenges, and gain an understanding of both your responsibilities and your employer's responsibilities in addressing stress at work. You will explore a structured approach to managing work- related stress that focuses on six key factors: demands, control, support, relationships, role, and change.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness: Designated Security Duties - STCW Standards (E-learning course-afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers who have designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively implement ship security.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers without designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively assist with ship security.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Officer on Board - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide seafarers with the required level of knowledge to undertake the role of a Safety Officer on board a seagoing vessel. Providing marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Investigation into Marine Casualties and Marine Incidents -STCW Standards (E-learning course)

The aim of this course is to provide marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course