Vanskeligt at skaffe kvalificeret arbejdskraft

Den maritime branche i Danmark buldrer derudaf, og behovet for at tiltrække kvalificeret arbejdskraft er meget stort. Men selv attraktive stillinger er vanskelige at få besat. Det skyldes bl.a. vækst i sektoren og at pipelinen fra søen er svundet ind.

Foto: Arkiv

”Der er total mangel på kvalificeret talent på det danske maritime rekrutteringsmarked. 
Vi har rigtig mange gode, vellønnede stillinger oppe, hvor vi skal arbejde hårdt og fokuseret for at få kandidater ind i processen”, siger Jakob le Fevre, direktør i MARPRO Search & Selection, der er førende på det maritime rekrutteringsmarked i Danmark, til Maritime Danmark.

Hvad skyldes det?

”Hvis du kigger på det samlede antal personer der arbejder i den maritime industri herhjemme, så er tallet steget med godt 5.000 inden for de seneste år - og uddannelserne er slet ikke fulgt med. Det handler om, at det ikke er voldsomt attraktivt at sejle for de unge, derfor bliver der ikke rigtig udviklet talent i pipelinen på skibsassistenter og skibsofficerer. Det har typisk været dem der er kommet i land og har arbejdet alle mulige steder i den maritime industri - og der er helt enkelt en kæmpe mangel på dem”, siger Jakob le Fevre.

”Vi taler om et marked med næsten ingen arbejdsløshed. Et marked, hvor ingen relevante kandidater selv melder sig på banen. hvis man f.eks. slår en stilling som crewing manager, technical superintendent eller operatør op. Så løsningen er meget ofte at finde en profil der arbejder et andet sted og motivere dem til et skift”.

”Samlet set står vi i en situation, hvor vi rigtig, rigtig godt kunne bruge, at der bliver uddannet nogle flere - og det er egentlig på alle hylder. Både på CBS, Simac, maskinmesterskoler, DTU og så videre”.

Er det kun i Danmark vi er udfordret?

”Nej, når vi taler om maritime kompetencer i Nordeuropa, så ser vi ind i en næsten endeløs mangel på kandidater de næste 15-20 år. Jeg tror det bliver et stort problem”, siger Jakob le Fevre.

”Generelt kigger vi lige nu ind i et jobmarked, hvor der er rekordmange i beskæftigelse. I Danmark har vi for første gang rundet 3 millioner i job. Den generelle arbejdsløshed er nede på 2,9 procent. Det svarer reelt til nærmest ingen ledige og dermed kan den maritime industri heller ikke bare få tilført talent fra andre industrier”.

”Sådan ser det ud lige her og nu, men situationen kan hurtigt ændre sig. Det marked vi opererer på, er styret af verdensøkonomien. Og hvis et eller kæmpe selskab i Kina eller USA lige pludselig går konkurs, så kan det sende store chokbølger gennem hele verden”.

”Hvis der er noget jeg har lært de sidste 5 år, så er det ikke at gøre mig klog på fremtiden”, siger Jakob le Fevre.

”At planlægge det u-planlæggelige, det kan jo ikke lade sig gøre. Udover at man må sige, at der er en vis risiko for, at tingene bliver anderledes end vi forventer. Det gælder bestemt også i vores branche”.

Aalborg Kongres & Kultur Center

Sponseret

Aalborg bliver verdens fiskerihovedstad i oktober

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Uddannelse og karrierer i den maritime branche

De danske rederier klarer sig fremragende ude på verdenshavene, samtidig med at den grønne dagsorden øger efterspørgslen efter de innovative produkter, som danske maritime industri har på hylderne. Det går med andre ord rigtig godt, og branchen hungrer efter mere arbejdskraft. 

Relateret indhold

18.09.2025Maritimedanmark.dk

Nye midler til den grønne omstilling af skibsfarten

16.09.2025Maritimedanmark.dk

OMT tjener styrtende på dansk fregatdesign

16.09.2025Maritimedanmark.dk

Fjordtank øger samarbejde med Bunker One

04.09.2025Maritimedanmark.dk

Maritime masterclasses i Asia House

01.09.2025Maritimedanmark.dk

Martec kursister indtager brandskole

29.08.2025Maritimedanmark.dk

Blue Water udvider på Esbjerg Havn

18.08.2025Maritimedanmark.dk

Dansk maritim datavirksomhed opkøbt af Xenata

18.08.2025Maritimedanmark.dk

DSV´s kommunikationschef stopper efter otte måneder

Jobmarked

Se alle

Maersk Offshore Wind A/S

Marine Technician / Mechanic

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

16.10.2025

Skagen Havn

Skagen Havn søger havneassistent

En af vores medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer uden for Skagen Havn, og derfor søger vi en ny kollega til en fast stilling som havneassistent.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

22.09.2025

Søfartsstyrelsen

Skibsinspektører til Søfartsstyrelsen

Har du lyst til at arbejde i tæt samarbejde med det maritime erhverv? Vil du være med til at sørge for, at syn af skibe handler om sikkerhed og god service? Vil du være med til at skabe vækst? Så er du måske en af Søfartsstyrelsens nye skibsinspektører.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

27.09.2025

Northern Survey ApS

Crew Manager Northern Survey

We are pleased to offer the possibility to become our new colleague in our management team!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Slagelse kommune

Fast Skipper/styrmandsafløser til Agersøfærgen - genopslag

Slagelse Kommune søger fast skipper/styrmandsafløser til Agersø- Omø færgerne. Du vil træde ind og blive del af et erfarent team tilknyttet Agersø færgen, hvor du vil indgå på fuld tid i en tørnliste med skiftende vagter/rul (der er mulighed for overnatning).

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

REDERIET M.H. SIMONSEN ApS

Nautical officers, Deck and Engine officers

We are looking for Nautical officers, Deck and Engine officers, to join our vessel trading in EU trade and Greenland coastal trade, as soon as possible.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle