Vækst bør være valgkampens hovedtema
Vækstskabelse bør være hovedtemaet for den igangværende valgkamp forud for folketingsvalget den 18. juni, mener Danmarks Rederiforening. Skibsfarten er et væksterhverv, som også fremadrettet kan skabe jobs og værdi til Danmark.
”Vækst kræver en målrettet og bred indsats. Det handler ikke kun om at sænke nogle skatter og afgifter, men i høj grad også om rammebetingelserne for at drive virksomhed i og ud af Danmark. Der skal fokus på det brede fundament for vækst i form af uddannelse, rekruttering og forskning. At skabe målrettet og langtidsholdbar vækst i Danmark forudsætter en systematisk og målrettet tilgang til de væksterhverv, som skaber jobs og værdi for Danmark, herunder skibsfarten”, siger Anne. H. Steffensen, adm. direktør i Danmarks Rederiforening.
For at skabe dansk vækst i den kommende regeringsperiode er det afgørende at fastholde og udvikle Danmarks kendte styrkepositioner. Inden for skibsfarten gælder det i særlig grad de maritime aktiviteter inden for offshore olie/gas og vindenergi. Her er den danske styrkeposition truet af rederier fra andre lande, der opererer under bedre rammevilkår.
”Danske rederier har stærke kompetencer – også inden for offshore. Men i takt med, at andre lande nu også investerer massivt i offshore energi, vokser deres interesser naturligt også for at få del i vores store markedsandel. Det er derfor vigtigt, at de rammebetingelser, som den almindelige skibsfart opererer under, udvides til også at omfatte alle de maritime offshore-aktiviteter, så vi konkurrerer på lige fod”, siger Anne H. Steffensen.
Vækst i Danmark handler også om at have globalt udsyn. Danmark bør arbejde for en global tilgang i EU med blandt andet frihandelsaftaler og bilaterale aftaler med vækstlande. Verdenshandlen vil vokse markant i de kommende år, og særligt Indien og en del afrikanske lande er i gang med en positiv økonomisk udvikling. Det betyder et stort vækstpotentiale for skibsfarten og dermed for Danmark, der er blandt verdens 10 største søfartsnationer.
”Danske rederier er for eksempel allerede i fuld gang med at udvikle aktiviteter i Afrika, der er et godt eksempel på, hvordan man fra dansk side kan hjælpe potentielle vækstområder med at skabe infrastruktur og forudsætninger for vækst gennem samhandel med omverdenen. Men det er afgørende med officiel dansk tilstedeværelse i form af ambassader og vækstrådgivere, der kan støtte udvikling af nye aktiviteter og håndtere eventuelle problemer”, siger Anne H. Steffensen.
Kilde: Danmarks Rederiforening