Våbenhvile ændrer næppe situationen for skibsfarten i Det Røde Hav
Selv om der nu skal forhandles om en fredsplan mellem Israel og Hamas på baggrund af Trumps 20-punkts plan, er der foreløbigt intet, der tyder på, at en aftale vil få de store rederier til at vende tilbage til ruterne gennem Det Røde Hav, skriver Vespuccis Lars Jensen i et opslag på Linkedin .
Foto: Arkivfoto fra 123rf.com.
Krisen i området har nu stået på i 682 dage, og skibsfarten er fortsat hårdt ramt af de vedvarende trusler fra Houthi-oprørere, der angriber handelsskibe i området som led deres støtte til Hamas.
Lars Jensen peger på, at en våbenhvile i januar 2025 heller ikke førte til en genoptagelse af sejladsen gennem Suez-kanalen. Selvom Houthierne dengang erklærede, at de ville undlade angreb, så længe våbenhvilen holdt, forblev rederierne skeptiske.
“De var sandsynligvis bekymrede for våbenhvileaftalens levetid, og operationelt ville det være ekstremt forstyrrende først at flytte netværk tilbage til Suez for derefter hurtigt at skulle foretage en U-vending og gå tilbage rundt om Afrika. Fredsplanen kollapsede i marts, og Houthierne genoptog straks det, de selv kalder en blokade af Det Røde Hav,” skriver Lars Jensen.
Han peger på, at en eventuel ny våbenhvile næppe vil ændre billedet på kort sigt. Rederierne vil kræve en længere periode med dokumenteret stabilitet, før de igen sender store containerskibe gennem Suez.
Indtil da fortsætter trafikken ad den længere, dyrere rute rundt om Afrika – en løsning, der ser ud til at blive standarden, så længe usikkerheden i Det Røde Hav består.
Forhandlingene om Trumps fredsplan bliver påbegyndt i dag i, hvor repræsentanter for USA, Hamas og Israel skal mødes i den egyptiske by Sharm el-Sheikh.
Israel har ifølge Donald Trump accepteret aftalen, mens Hamas har accepteret den delvist.
-emte