Usikkerhed om håndhævelse af svovlkrav
Danmarks Rederiforening er stærkt bekymrede over udsigten til mangelfuld håndhævelse af de kommende svovlkrav, specielt fra andre lande, mener vicedirektør i Danmarks Rederiforening Jan Fritz Hansen.
”Kun når vi føler det strengt nødvendigt, hæver vi stemmen i Danmarks Rederiforening og taler med store bogstaver. Men når både dansk konkurrenceevne og luften i kystnære områder sættes på højkant, som det har været og fortsat er tilfældet med de kommende svovlkrav, er vi tvunget til at reagere højlydt. For vores medlemmers skyld, for miljøets skyld og endda for hele Danmarks skyld”, skriver Jan Fritz Hansen i en kommentar på Rederiforeningens hjemmeside,
”Vi har derfor banket på dørene hos danske og udenlandske beslutningstagere og myndigheder og været aktive i medierne. De danske myndigheder er heldigvis kommet i godt i gang og tager udfordringen positivt op”..
Fra 1. januar 2015 skal skibe, der sejler i Nord- og Østersøen samt Den Engelske Kanal, nedsætte mængden af svovl i udledningen med 90 procent. Formålet er at begrænse mængden af svovl i luften.
”Vi bakker op om lovgivningen, selv om den pålægger danske rederier en ekstraregning i milliard-klassen til enten dyrere brændstof eller til røgrensningsanlæg”, skriver vicedirektøren,
”Problemet er dog ikke så meget regningen, men håndhævelsen af reglerne. For hvis risikoen for at blive snuppet, mens man sejler derudaf på traditionelt, svovlholdigt brændstof er minimal, og en evt. straf ikke står mål med den sum, man har sparet på blot en enkelt tur, så vil en del tage chancen. Ellers måske ligefrem træffe en ”rationel” afgørelse på direktionsgangen.”
”Det skal understreges, at danske rederier har givet udtryk for, at de – naturligvis – har til hensigt at leve op til de kommende krav, men vi må også erkende, at ikke alle lande har samme traditioner som os for altid at følge lovgivningen. Danske rederier oplever allerede at blive fravalgt af kunder, som på kontrakter for 2015 i stedet vælger udenlandske rederier, der har planer om at se stort på reglerne”, konstaterer Jan Fritz Hansen.
”De danske myndigheder er kommet pænt ud af starthullerne. Senest har Søfartsstyrelsen og Miljøstyrelsen fremlagt en handlingsplan. Man skal dog være varsom med at fokusere den danske indsats for ensidigt på danske forhold. Det afgørende er internationalt samarbejde, så de kommende krav også bliver håndhævet i vores nabolande, som foreløbig tager det hele meget afslappet”.
”Hvad nytter det eksempelvis, hvis vi i danske havne opruster med flere havnestatskontroller og strengere straffe, når flertallet af skibene, der sejler gennem vores farvande, ikke går i havn i Danmark? Og kan man forvente at nogen kontrollerer de skibe, der sejler ud ad de såkaldte SECA-områder i Nordsøen eller Østersøen, mod eksempelvis Sydamerika eller Vestafrika? Her er der nok i højere grad brug for ”best practice”-løsninger, og måske kan man gå andre veje og eksempelvis ramme lovbrydere på deres forsikringsordninger”, hedder det videre.
”Uanset hvad har vi brug for en EU-indsats, og her kan vi fra dansk side bestemt spille en afgørende rolle ved at lægge et tungt pres”, slutter Jan Fritz Hansen.
Kilde: Danmarks Rederiforening