Usikkerhed om håndhævelse af svovlkrav

Danmarks Rederiforening er stærkt bekymrede over udsigten til mangelfuld håndhævelse af de kommende svovlkrav, specielt fra andre lande, mener vicedirektør i Danmarks Rederiforening Jan Fritz Hansen.

”Kun når vi føler det strengt nødvendigt, hæver vi stemmen i Danmarks Rederiforening og taler med store bogstaver. Men når både dansk konkurrenceevne og luften i kystnære områder sættes på højkant, som det har været og fortsat er tilfældet med de kommende svovlkrav, er vi tvunget til at reagere højlydt. For vores medlemmers skyld, for miljøets skyld og endda for hele Danmarks skyld”, skriver Jan Fritz Hansen i en kommentar på Rederiforeningens hjemmeside,

”Vi har derfor banket på dørene hos danske og udenlandske beslutningstagere og myndigheder og været aktive i medierne. De danske myndigheder er heldigvis kommet i godt i gang og tager udfordringen positivt op”..

Fra 1. januar 2015 skal skibe, der sejler i Nord- og Østersøen samt Den Engelske Kanal, nedsætte mængden af svovl i udledningen med 90 procent. Formålet er at begrænse mængden af svovl i luften.

”Vi bakker op om lovgivningen, selv om den pålægger danske rederier en ekstraregning i milliard-klassen til enten dyrere brændstof eller til røgrensningsanlæg”, skriver vicedirektøren,

”Problemet er dog ikke så meget regningen, men håndhævelsen af reglerne. For hvis risikoen for at blive snuppet, mens man sejler derudaf på traditionelt, svovlholdigt brændstof er minimal, og en evt. straf ikke står mål med den sum, man har sparet på blot en enkelt tur, så vil en del tage chancen. Ellers måske ligefrem træffe en ”rationel” afgørelse på direktionsgangen.”

”Det skal understreges, at danske rederier har givet udtryk for, at de – naturligvis – har til hensigt at leve op til de kommende krav, men vi må også erkende, at ikke alle lande har samme traditioner som os for altid at følge lovgivningen. Danske rederier oplever allerede at blive fravalgt af kunder, som på kontrakter for 2015 i stedet vælger udenlandske rederier, der har planer om at se stort på reglerne”, konstaterer Jan Fritz Hansen.

”De danske myndigheder er kommet pænt ud af starthullerne. Senest har Søfartsstyrelsen og Miljøstyrelsen fremlagt en handlingsplan. Man skal dog være varsom med at fokusere den danske indsats for ensidigt på danske forhold. Det afgørende er internationalt samarbejde, så de kommende krav også bliver håndhævet i vores nabolande, som foreløbig tager det hele meget afslappet”.

”Hvad nytter det eksempelvis, hvis vi i danske havne opruster med flere havnestatskontroller og strengere straffe, når flertallet af skibene, der sejler gennem vores farvande, ikke går i havn i Danmark? Og kan man forvente at nogen kontrollerer de skibe, der sejler ud ad de såkaldte SECA-områder i Nordsøen eller Østersøen, mod eksempelvis Sydamerika eller Vestafrika? Her er der nok i højere grad brug for ”best practice”-løsninger, og måske kan man gå andre veje og eksempelvis ramme lovbrydere på deres forsikringsordninger”, hedder det videre.

”Uanset hvad har vi brug for en EU-indsats, og her kan vi fra dansk side bestemt spille en afgørende rolle ved at lægge et tungt pres”, slutter Jan Fritz Hansen.

Kilde: Danmarks Rederiforening

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

07.12.2024Maritimedanmark.dk

Medie: USA har fulgt sagen om Yi Peng 3 tæt

07.12.2024Maritimedanmark.dk

Danske Rederier: Egypten vigtig for dansk skibsfart

06.12.2024Maritimedanmark.dk

Somaliske pirater er aktive igen

06.12.2024Maritimedanmark.dk

Besætning tvunget til at evakuere tæt på Yemen

05.12.2024Maritimedanmark.dk

Tankskib kolliderede med containerskib i megastørrelsen

05.12.2024Maritimedanmark.dk

Søfartsstyrelsen på vej med digitale beviser

04.12.2024Maritimedanmark.dk

Ny ejer af Oslo-ruten dropper anløb i Frederikshavn

04.12.2024Maritimedanmark.dk

Maersk overhalet på ruterne over Stillehavet

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark