Undersøgelse koncentrerer sig om rotorblade
Den norske havarikommission der undersøger det helikopterstyrt, der den 29 april kostede 13 mennesker livet, da en norsk Super Puma helikopter styrtede under en flyvning til fra en olieplatform i Nordsøen til Bergen, fokuserer sin efterforskning omkring fastgøringen af rortorbladene, rotorens gearboks og selv rotoren.
”Det er endnu for tidligt at sige noget om årsagen til styrtet, der ligger et stort arbejde foran os”, konkluderer Den Norske Havarikommisioni en foreløbig rapport der blev offentliggjort fredag.
Havarikommissionen slår fast, at der ikke var tale om en menneskelig men en teknisk fejl. Havarikommisionen vurderer, at der kun gik imellem 1og 2 sekunder fra den tekniske fejl indtraf, og indtil katastrofen var en kendsgerning.
Optegnelser fra luftovervågningen af området har tidligere vist, at helikopteren faldt 600 meter i løbet af de sidste 10 sekunder, inden den ramte klipperne og gled ned i havet.
Styrtet var ifølge Kommisionen ikke forenbart med liv. Super Puma helikopteren er den mest anvendte i den europæiske offshore sektor. Mere end 800 helikoptere af typen opererer på verdensplan.
Kilde: Marinelink