Ultrabulk annullerer to Kamsarmax
Store forsinkelser på det kinesiske værft Zhoushan Jinhaiwan Shipyard har fået Ultrabulk til at opsige kontrakterne på to langtidschartrede Kamsarmax nybygninger. Ultrabulk chartrer i stedet en ECO Supramax bulkcarrier der vil blive bygget i Japan.
De to nu aflyste charteraftaler blev indgået i 2010 og havde en varighed på 12 år. Ultrabulk trækker sig ud af aftalerne i forståelse med skibenes ejer, og uden at opsigelserne får økonomisk konsekvenser for Ultrabulk.
Ultrabulk har i stedet indgået en aftale med en japansk ejer om at chartre en ECO Supramax bulkcarrier på 61.000 DWT. Aftalen løber over 12 år, og Supramax nybygningen vil blive leveret i 2015.
”Tørlastmarkedet ventes fortsat at være udfordrende i den nærmeste fremtid, men med en solid ordrebog i hus, er det en naturlig beslutning for os, at indgå en aftale om vores første ECO designede Supramax bulkcarrier”, siger siger Henrik Sleimann Petersen, Head of Shipholding i Ultrabulk.
Den nye ECO Supramax vil blive udstyret med en diesel elektrisk motor, der sammen med avancerede energistyresystemer vil forbedre skibets brændstofeffektivitet med cirka 10 procent, sammenlignet med tilsvarende skibe.
Ultrabulk har tidligere på året indgået langtidskontrakter på to ECO Handysize bulkcarrier.
Kilde: Ultrabulk