Uformelt short sea shipping ministermøde
Det belgiske EU-formandskab var i sidste uge værter ved et uformelt transportminister møde med fokus på nærskibsfart. Mødet forsøgte at få short sea shipping højere på EU's dagsorden, og formandskabet præsenterede derfor sit "Blue Belt" koncept.
Der er tale om en updatering af Europa-Kommissionens program European Maritime Space Without Barriers, som vil forsøge at indføre et reelt maritimt indre marked.
Transportkommissær Kallas og formanden for Europa-Parlamentets Transportudvalg Brian Simpson (S&D, UK) deltog i mødet. Desværre var flere EU ministre fraværende.
De tilstedeværende ministre understregede dog fortsat deres støtte til direktivet om meldeformaliteter samt Emaritime initiativet. Siim Kallas opfordrede det europæiske søfartsagentur til at spille en større rolle i et maritimt indre marked og understregede at administrative simplificeringer kunne resultere i en besparelse på op mod ?2,4 milliarder for rederierne.
Derudover blev begrænsningen af svovlindholdet i brændstoffet i visse kystnære områder (ECA) også drøftet. Antwerpens universitet præsenterede en rapport, som klargjorde de store udfordringer, nærskibsfart vil stå overfor i ECA områderne. Finland foreslog derfor at udskyde indførelsen af 0,1 pct. svovlgrænse til 2020.
Der var dog meget lidt støtte til dette forslag, og både Kallas og Simpson udtrykte, at EU ikke vil opfordre til ændring af IMO-reglerne. I stedet vil Kommissionen sigte mod at kompensere tabet for redere ved at se på alternative brændstoffer såsom LNG (Grækenland har erklæret sin modstand mod dette) samt infrastrukturinvesteringer, forsknings- og innovationsinitiativer. Kallas indrømmede dog, at spillerummet for offentlig støtte var meget begrænset.
Endelig blev Rotterdam Reglerne kort berørt. I denne forbindelse fremhævede Rådet, at disse regler synes at have et stort potentiale.
Kilde: Danmarks Rederiforening