Udvidet sømandsskat på Finansloven 2017
Det socialdemokratiske folketingsmedlem Trine Bramsen har sammen med direktør i Danmarks Rederiforening, Jakob Ullegård, forfattet et debatindlæg i Fyns Amts Avis den 16. september. I indlægget argumenterer de for at en udvidelse af sømandsskatten bør indgå i Finansloven for 2017
”Vi har begge cyklet fra Thurø langs Svendborg Havn på vej til arbejde og skole i Svendborg.
Dengang var hovedet nok fuldt af mange andre ting end søfartens betydning for Sydfyn, men ikke desto mindre var byens maritime islæt ikke til at misse. Det, der var godt for dansk søfart, var også godt for Sydfyn.
Det gælder også i dag. En ny opgørelse fra Danmarks Rederiforening viser eksempelvis, at alene skattebetalingen fra rederiansatte bosatte Svendborg Kommune er på over 50 millioner kroner og i Ærø Kommune er den over 16 millioner kroner - begge dele betydelige beløb.
Danske rederier handler også stort i det sydfynske. Alene i 2014 lavede de indkøb for over 150 millioner kroner i det sydfynske.
Men der, hvor Sydfyn i særlig grad skiller sig ud, er på søfolk.
Med gode skoler som SIMAC i Svendborg og Marstal Navigationsskole, får mange søfolk smag for Sydfyn. Og da søfolk typisk kun pendler en eller to gange om måneden, er det oplagt at blive boende i smukke omgivelser på Sydfyn. Derfor er det ikke tilfældigt, at både Ærø og Svendborg topper listen over kommuner med en forholdsvis stor andel af søfolk, hvor også Langeland og Faaborg-Midtfyn Kommune ligger højt.
Dermed har Sydfyn en stærk interesse i, at dansk søfart fortsat udvikler sig. Her er den maritime offshore et aktuelt smertensbarn.
Danmark kan noget særligt på eksempelvis havvind, men med afsæt i den lave oliepris er det hårde tider på tværs af offshore-branchen, hvor der lige nu er overkapacitet. Det betyder også, at hver en halvtredsøre bliver vendt, og det er desværre ikke til Danmarks fordel. For faktum er, at danske offshorerederier har ringere skattemæssige vilkår end deres største konkurrenter, som holder til i lande som Tyskland, Holland og Storbritannien. De har nemlig - i modsætning til den øvrige handelsflåde - ikke adgang til såkaldt sømandsbeskatning.
Dermed er rammerne ikke konkurrencedygtige. Vi har allerede set de første kedelige konsekvenser, hvor nye skibe i stedet placeres i nabolande rundt om Nordsøen, og tilmed trækker eksisterende skibe med væk fra Danmark. Det skal der gøres noget ved, og Socialdemokratiet bakker op om en udvidelse. Optimalt havde det været med i regeringens udspil for en 2025-plan. Men det bør tackles i den kommende finanslov. For alternativet er tab af danske jobs både til søs og i land hos offshore-rederierne. Det vil på sigt også betyde, at danske rederier ikke vil stå klar til at gribe den vækst, som helt sikkert vil komme indenfor blandt andet havvind, hvor Danmark ellers har rigtig gode forudsætninger.
Borgmestrene fra Svendborg, Ærø og Langeland Kommuner - med ben i både blå og rød blok - stod i sommers sammen med en række andre borgmestre om at opfordre til en udvidelse af sømandsskatten. Vi håber, at et tilsvarende flertal i Folketinget vil sætte handling bag den rigtige intention. Der er brug for det, så dansk søfart - og dermed også Sydfyn - kan stå klar til at gribe den næste vækst indenfor for offshore. Optimalt havde det været med i regeringens udspil for en 2025-plan. Men det bør tackles i den kommende finanslov. For alternativet er tab af danske jobs både til søs og i land hos offshorerederierne”.
Debatindlægget er ud over Fyns Amts Avis offentliggjort på Rederiforeningens hjemmeside.
Kilde: Danmarks Rederiforening