Udvalgsformand kræver svar fra minister

Formanden for Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg, René Christensen, vil nu bede miljø- og fødevareminister Lea Wermelin svare på, hvad der er op og ned i ministeriets forklaring på årsagen til, at udbuddet vedr. ombygning af to miljøskibe skal gå om.

Formanden for Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg, René Christensen (DF) vil have en forklaring fra ministeren i sagen om udbud..

Miljøministeren oversendte et notat til Miljø- og Fødevareudvalget, hvor det fremgår, at udbuddet skal gå om, fordi “værftet ikke ser sig i stand til at opfylde betingelserne vedr. den i kontrakten forudsatte betalingsplan og garantistillelse”.

Men det er ikke korrekt, fastslår formanden for Jobi Værft, advokat Jens Stadum overfor Maritime Danmark.

I udbudsmaterialet var der vedlagt et bilag 7, der taler om en ekstraordinær garantistillelse på ialt 24 mio. kr. der skulle dække garantiperioden efter ombygningen af skibene.

“Men det var en fejl, at denne garanti var nævnt som et bilag i kontrakten. Den burde slet ikke have været der,” har Kammeradvokaten indrømmet overfor Jobi Værft, siger Jens Stadum til Maritime Danmark.

Og intet sted i kontrakten henvises der til dette bilag.

“Det virker meget mærkeligt, at man giver Folketinget oplysning om, at det er værftet, der har udfordringer med at leve op til kontraktens indhold, når det viser sig, at det er udbudsmaterialet, der indeholder bilag, der ikke er knyttet til kontrakten.

Hvorfor har ministeren orienteret os på den måde, hvis det ikke er korrekt? Det vil jeg nu bede ministeren svare på,” siger René Christensen, der er formand for Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg, til Maritime Danmark.

Miljøstyrelsen indkøbte tilbage i 2015 de to brugte katamaraner i England for 17 mio. kr. med henblik på at ombygge dem til miljøskibe. Et tilbud om at få bygget to spritnye skibe til formålet fra Faaborg Værft blev den gang afvist.

Siden lå skibene uvirksomme hen i Svendborg havn. Da ombygningen af skibene første gang blev sendt i udbud blev fem værfter prækvalificeret til at byde på opgaven. Men kun Jobi Værft bød sig til med et tilbud på 36,4 mio. kr.

Men det fandt Miljøstyrelsen for dyrt og endte derfor med at trække udbuddet tilbage fordi beløbet var en fordobling af den oprindelige ramme, hvilket dengang gav anledning til stor kritik fra værftet og Danske Maritime.

I marts i fjor indrømmede den daværende miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen på et samråd, at det var en fejl, at Miljøstyrelsen i 2015 valgte at købe brugt i stedet for at tage mod tilbuddet fra Faaborg Værft.

Men et nyt udbud med ændrede specifikationer blev sat i værk. Og igen var Jobi Værft det eneste, der bød sig til og igen skal udbuddet så gå om.

Advokat Jens Stadum har meddelt Kammeradvokaten, at han nu vil undersøge, om "Jobi Værft A/S kan rejse erstatningskrav for at opnå dækning for de indtil nu forgæves afholdte omkostninger og øvrigt tab som Værftet måtte lide, som følge aflysningen, der ikke skyldes forhold hos Jobi Værft A/S."

Læs mere om historien HER.

Redaktionen

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

12.09.2025Aalborg Kongres & Kultur Center

Sponseret

Aalborg bliver verdens fiskerihovedstad i oktober

11.09.2025Maritimedanmark.dk

Cosco planlægger kæmpe nybygningsordre

11.09.2025Maritimedanmark.dk

US Coast Guard køber ind hos dansk forsvarsvirksomhed

09.09.2025Maritimedanmark.dk

DESMI er først med brændstofpumpe til alle alternative brændstoffer

08.09.2025Maritimedanmark.dk

Knud E. Hansen bag nyt grønt RoRo-koncept

05.09.2025Maritimedanmark.dk

Kongsberg udvider på Aalborg havn

01.09.2025ME Production

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

25.08.2025Maritimedanmark.dk

Færøerne: Endnu en russisk trawler repareres

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle