Udvalgsformand kræver svar fra minister

Formanden for Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg, René Christensen, vil nu bede miljø- og fødevareminister Lea Wermelin svare på, hvad der er op og ned i ministeriets forklaring på årsagen til, at udbuddet vedr. ombygning af to miljøskibe skal gå om.

Formanden for Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg, René Christensen (DF) vil have en forklaring fra ministeren i sagen om udbud..

Miljøministeren oversendte et notat til Miljø- og Fødevareudvalget, hvor det fremgår, at udbuddet skal gå om, fordi “værftet ikke ser sig i stand til at opfylde betingelserne vedr. den i kontrakten forudsatte betalingsplan og garantistillelse”.

Men det er ikke korrekt, fastslår formanden for Jobi Værft, advokat Jens Stadum overfor Maritime Danmark.

I udbudsmaterialet var der vedlagt et bilag 7, der taler om en ekstraordinær garantistillelse på ialt 24 mio. kr. der skulle dække garantiperioden efter ombygningen af skibene.

“Men det var en fejl, at denne garanti var nævnt som et bilag i kontrakten. Den burde slet ikke have været der,” har Kammeradvokaten indrømmet overfor Jobi Værft, siger Jens Stadum til Maritime Danmark.

Og intet sted i kontrakten henvises der til dette bilag.

“Det virker meget mærkeligt, at man giver Folketinget oplysning om, at det er værftet, der har udfordringer med at leve op til kontraktens indhold, når det viser sig, at det er udbudsmaterialet, der indeholder bilag, der ikke er knyttet til kontrakten.

Hvorfor har ministeren orienteret os på den måde, hvis det ikke er korrekt? Det vil jeg nu bede ministeren svare på,” siger René Christensen, der er formand for Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg, til Maritime Danmark.

Miljøstyrelsen indkøbte tilbage i 2015 de to brugte katamaraner i England for 17 mio. kr. med henblik på at ombygge dem til miljøskibe. Et tilbud om at få bygget to spritnye skibe til formålet fra Faaborg Værft blev den gang afvist.

Siden lå skibene uvirksomme hen i Svendborg havn. Da ombygningen af skibene første gang blev sendt i udbud blev fem værfter prækvalificeret til at byde på opgaven. Men kun Jobi Værft bød sig til med et tilbud på 36,4 mio. kr.

Men det fandt Miljøstyrelsen for dyrt og endte derfor med at trække udbuddet tilbage fordi beløbet var en fordobling af den oprindelige ramme, hvilket dengang gav anledning til stor kritik fra værftet og Danske Maritime.

I marts i fjor indrømmede den daværende miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen på et samråd, at det var en fejl, at Miljøstyrelsen i 2015 valgte at købe brugt i stedet for at tage mod tilbuddet fra Faaborg Værft.

Men et nyt udbud med ændrede specifikationer blev sat i værk. Og igen var Jobi Værft det eneste, der bød sig til og igen skal udbuddet så gå om.

Advokat Jens Stadum har meddelt Kammeradvokaten, at han nu vil undersøge, om "Jobi Værft A/S kan rejse erstatningskrav for at opnå dækning for de indtil nu forgæves afholdte omkostninger og øvrigt tab som Værftet måtte lide, som følge aflysningen, der ikke skyldes forhold hos Jobi Værft A/S."

Læs mere om historien HER.

Redaktionen

Lotek A/S

Sponseret

Sikrer tryghed på havet

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

22.12.2025Maritimedanmark.dk

Fayard fastholder omsætning og resultat

20.12.2025Maritimedanmark.dk

Nyt maritimt datacenter på vej

19.12.2025Maritimedanmark.dk

Millionbevilling skal styrke dansk skibsbygning

18.12.2025Maritimedanmark.dk

Danske Maritime: Ærgerligt at forsvarsministeren mangler tillid til dansk erhvervsliv

18.12.2025Maritimedanmark.dk

Sjældent specialkøretøj indtager Limfjorden

09.12.2025Maritimedanmark.dk

Cosco afgiver gigantisk ordre på nye skibe

09.12.2025Maritimedanmark.dk

Regelforenkling stor fordel for den maritime industri

02.12.2025Maritimedanmark.dk

Maritime iværksættere: Sensemakers vil gentænke overvågning til havs

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Personal Safety and Social Responsibility (PSSR) - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the required level of knowledge to meet the standards of competence for seafarers Personal Safety and Social Responsibilities (PSSR) as mandated by Table A-VI/1-4 in the STCW Code.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Slips, Trips and Falls (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to help you learn about how to prevent slips, trips, and falls by understanding the associated hazards, relevant tools and equipment, and effective safety practices.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Social Responsibility Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide delegates with an awareness of safe work practice responsibilities and the importance of positive attitude, good communication and respect. The course will also provide information on how to identify different types of harassment and discrimination and practical steps for responding, how to explain hazard communication and the risks associated with substance abuse and how to identify examples of good sanitary practice.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Stroke Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The course includes information on the prevention and awareness of strokes. Also covering the symptoms of a stroke and how you can help if you recognize that someone is having a stroke.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Task Risk Assessment (TRA) (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

This task risk assessment course is suitable for all current or potential members of task risk assessment teams. The course includes information identification of all hazards associated with the work, what a TRA is, how and when it should be carried out and the responsibilities of each person within the process.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Transportation of Dangerous Goods by Sea (E-learning course - afholdes løbende)

This course is suitable for anyone involved in the transportation of dangerous goods by sea. It includes information on the legal responsibilities for transportation of dangerous goods or hazardous materials via sea and the special considerations that need to be taken.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course