Udskydelse af svovlkrav vil koste liv
Hvis de globale regler om højst 0,5 procent svovludledning fra skibe træder i kraft i 2020, vil det forhindre, at op til 200.000 mennesker globalt dør for tidligt. Det viser en ny undersøgelse foretaget af en gruppe forskere fra USA og Finland, skriver miljøorganisationen Transport & Environment.
Olie- og gasorganisationen IPIECA og rederiorganisationen BIMCO skubber på for at få udskudt indførelsen af de globale svovlregler fra 2020 til 2025. Senere på måneden vil IMO beslutte, om man skal holde sig til 2020, sådan som det tidligere er blevet vedtaget, eller om man skal udskyde indførelsen i fem år. NGO-organisationerne Seas at Risk og Transport & Environment mener, at en udskydelse vil være både uacceptabel og uretfærdig.
Den nye undersøgelse følger efter to tidligere globale sundhedsundersøgelser, som også har konkluderet, at luftforureningen fra skibe går ud over menneskers sundhed og fører til dødsfald. En udsættelse af indførelsen af svovlreglerne i fem år vil føre til 200.000 for tidlige dødsfald, hovedsageligt i kystområder i udviklingslande. Hvis svovlreglerne derimod indføres til tiden, vil det forhindre 134.650 for tidlige dødsfald i Asien, 32.100 i Afrika og 20.800 i Latinamerika.
IMO vedtog i 2008 enstemmigt, at skibe på globalt plan skal bruge brændstof med højst 0,5 procent svovlindhold fra og med 1. januar 2020. 2020-implementeringsdatoen blev dog gjort afhængig af resultaterne fra en undersøgelse, der skulle fastslå, om der ville være tilstrækkelige mængder brændstof med lavt svovlindhold til rådighed i 2020. Den undersøgelse har nu konkluderet, at der ifølge alle scenarier er tilstrækkelige mængder rent brændstof til rådighed i 2020.
Kilde: Transport & Environment