Udsættelse af konvention vil ramme miljøet
Danske Maritime advarer IMO mod at udsætte ikrafttrædelsen af ballastkonventionen med yderligere to år, som kan blive resutatet af et møde i organisationens miljøkomité i næste uge. “Endnu en udsættelse vil koste dyrt for miljøet,” siger adm. dir. Jenny N. Braat, Danske Martime.
Ballastvandskonventionen har være drøftet i årevis, men i fjor blev det besluttet, at konventionen, der skal sætte en stopper for at flytte ballastvand fra et ocean til et andet, skal træde i kraft 8. september i år.
Men det har stærke kræfter i søfartsindustrien arbejdet voldsomt i mod og forslag om en to-årig udsættelse skal derfor behandles på det kommende møde i IMO´s miljøkomite.
Og i Danske Maritime er holdningen klar: “En udskydelse er endnu en kindhest til innovative virksomheder i den maritime industri. De har satset stort og mange mio. kr. på at udvikle teknikker og produkter, som kan rense skibenes ballastvand,” siger Jenny N. Braat.
Problemer med at lukke ballastvand fra et ocean ud i et andet er, at det kan indeholde en ukendt mængde mikroorganismer og dyr, der kan skade miljøet i det farvand, de bliver lukket ud i. Modstanden mod konventionen skyldes, at det vil koste rederierne milliarder af kroner at udstyre deres skibe med rensningsanlæg.
Mere end 60.000 skibe verden over skal udstyres med rensningsanlæg og det globale marked estimeres til mere end 300 milliarder kroner fra 2017 til 2023, hvilket udgør et enormt potentiale for den industri, der skal udføre dette arbejde - herunder mange danske virksomheder.
“Danmark har brug for modige maritime innovatører og iværksættere. Lad ikke IMO tage modet fra dem. Lad os håbe, også på naturens vegne, at IMO-mødet i den kommende uge lander på et nej til en udskydelse,” siger Jenny N. Braat, Danske Maritime.
Kilde: Danske Maritime