Tynd ordrebog godt for danske rederier
Ikke siden 1989 er der bestilt færre nybyggede container-, tank- eller tørlastskibe på verdensplan. De tomme ordrebøger er en god nyhed for danske rederier, da en mindre verdensflåde er med til at holde fragtraterne oppe, mener Danske Rederier.
I 2020 er der indtil nu kun lagt nye ordre på handelsskibe for en størrelse på 26,5 mio. dwt., hvilket nærmer sig niveauet i 2016 på 30 mio. dwt. Det betyder, at den globale ordrebog for handelsskibe har en samlet størrelse på 150,3 mio. dwt., som svarer til 7,1 pct. af den nuværende samlede globale handelsflåde.
Og det er den laveste andel af nybyggede skibe siden 1989, viser en ny analyse fra Danske Rederier.
Tendensen har generelt været faldende siden 2009, dog med et lille knæk på kurven i 2014.
”Selvom vi elsker nye skibe, så er det en god nyhed, at der ikke er bestilt flere nye skibe, end analysen viser. Kommer der for mange nye skibe ud i et i forvejen presset marked, tvinger det fragtrater ned, og det er vi selvsagt ikke interesseret i,” siger Jacob K. Clasen, viceadministrerende direktør i Danske Rederier.
De danske rederier har også holdt igen med ordrerne, og har bestillinger på 45 procent færre skibe i oktober i år end samme tid sidste år. I øjeblikket er der bestilt 51 fartøjer svarende til 1,5 mio. dwt.
Tilbageholdenheden med at bestille nye skibe giver et bedre udgangspunkt for at klare sig hurtigere igennem coronakrisen end finanskrisen. I 2009 peakede den globale ordrebog med bestillinger på nye skibe svarende til 52 procent af den daværende globale flåde.
”Sagt med forbehold, da vi stadig står midt i coronakrisen, så er udgangspunktet for rederierne langt bedre nu end midt i finanskrisen. Dengang blev der søsat alt for mange nye skibe, og udbud og efterspørgsel blev skævvredet i årene efter, og gjorde det svært for rederierne,” siger Jacob K. Clasen.
Kilde: Danske Rederier