Tvivlsom ære for russisk kaptajn
Den russiske kaptajn på det aldrende fragtskib Petra L. har endnu ikke forklaret tysk politi, hvordan hans skib havde pådraget sig et hul “på størrelse med en ladeport” på styrbord side, da det ankom til Emden i Tyskland. Men danske Ørsted har opdaget, hvad der nok er sket.
Det kan være en bedrift at være den første til et eller andet. Men ikke til at være den første til at sejle sit skib ind i en vindmølle i Nordsøen.
Men det er sandsynligvis netop dét, den russiske kaptajn på Petra L. gjorde og som forårsagede hullet på tre gange fem meter i det tyskejede skib på 1.685 dwt.
Danske Ørsted kunne efter en helikopter-inspektion bekræfte “mindre skader” på en af møllerne i havvindparken Gode Wind, der ligger i ca. 22 sømil fra den tyske kyst.
En gennemgang af skibets AIS-data viser ifølge de tyske myndigheder, at det var mange sømil ude af kurs. Myndighederne gætter på, at skibet var på autopilot og af ukendte årsager drev eller afveg fra sin kurs. Dataene viser også, at skibet sænkede farten dramatisk, før det ændrede kurs.
Vejrforholdene i Nordsøen var gode, hvilket formentlig var grunden til, at skibet kunne sejle i havn med det store hul i skroget uden at have rapporteret hændelsen.
Men den russiske kaptajn har lovet en fuld erklæring, når han har talt med sine advokater. Foreløbig rapporterer de tyske myndigheder, at han er sigtet for at undlade at rapportere om en søulykke - og at yderligere sigtelser kan komme til, når undersøgelserne er gennemført.
Kilde: Maritime Executive.