Tormbådene - skibe gennem 120 år
Forfatteren Ole Stig Johannesen, der har udgivet en stribe bøger om danske rederier og deres skibe, har nu udgivet en flot bog om Torm og dets skibe igennem 120 år - med vægten lagt på billeder og omtaler af skibene igennem tiderne.
Aktietegningen til rederiet begyndte den 15. november 1888 - på initiativ af to unge, Christian Chemiegelow og Ditlev Torm. Aktiekapitalen på 212.000 kr. var hjemme den 14. januar 1894 og A/S Dampskibsselskabet Torm var en realitet.
Rederiet fik navn efter Ditlev Torm, som var den, der bestyrede rederiet hjemme fra privaten på Østerbro i København, mens Christian Schmiegelow skulle være fører af den nybygning på 1400 tons, som var bestilt i Kiel.
"Den professionalisme og kreativitet, samt det sunde købmandskab, som de to stiftere af Dampskibsselskabet Torm bragte med ind i rederiet, synes alle dage at have været et kendetegn for virksomheden", skriver Ole Stig Johannesen i sit forord.
Første skib hed Alice, var et fragtskib på 1404 tons, kulfyret og med en besætning på 16.
Det sidste er Torm Lotte på 51.800 tons, som blev leveret fra Guangzho. Torm Lotte er et produkttankskib med en dieselmotor på 15.418 HK.
Torm har naturligvis i sit 120 årige virke oplevet perioder med strid modvind og blid medvind. Men selv i det mest stormfulde tider har ledelsen forstået at manøvrere og komme ind i smult vand.
Torm beholdt f. eks. sine skibe i søen midt i 1930'ernes værste krise i modsætning til mange af kollegerne. Rederiet satsede da på frugtfarten. Senere erkendte det, at tiden var løbet fra trampfarten og gik over til den nyere bulkfart.
Torm A/S, som rederiet nu hedder, er i dag en af verdens ledende transportører af raffinerede olieprodukter, og det har desuden en betydelig aktivitet i tørlastmarkedet.
Kilde: Fyns Amts Avis