Tørlastrederier satser på chartrede skibe
Flere mindre tørlastrederier formår at skabe overskud selv med de nuværende lave fragtrater. Det gør de ved udelukkende at satse på chartrede skibe i stedet for at eje skibene selv, til forskel fra de store tørlastrederier, der har underskud. Charteraftalerne skal helst være så kortvarige som muligt.
”Det nemmeste i hele verden ville være at øge omsætningen ved at tage for eksempel 30 nye skibe ind på en længerevarende time-charter aftale – det ville bare ikke kunne fastholde vores rentabilitet”, siger Christian Levin, hovedaktionær i XO Shipping, der blev etableret for fire år siden, og i alle fire år har haft overskud på bundlinjen. Senest havde rederiet et overskud på 14 millioner kroner i 2013.
XO Shipping er aktive i spotmarkedet, ligesom andre mindre rederier såsom Copenship og TKB Shipping. Adm. direktør Thomas Boesen fra TKB Shipping siger:
”Sådan som markedet er skruet sammen i øjeblikket, skal der bindes en meget stor mængde kapital i skibe, hvis du skal købe dem på traditionel facon. Omvendt kan du med fordel gå ud og chartre skibe med købsoption og dermed få nogenlunde de samme fordele, som hvis du rent faktisk købte skibene”, siger Thomas Boesen.
Da J. Lauritzen for nylig aflagde regnskab for første halvår, fremgik det dog blandt andet af rederiets regnskab, at netop forbedringer på tørlastmarkedet havde givet J. Lauritzen fremgang i første halvår. Det fremgik også, at rederiet i hvert fald på tidspunktet for regnskabsfremlæggelsen forventede en bedre udvikling i tørlastmarkedet i andet halvår.
Kilde: Dagbladet Børsen