Tørlastmarkedet i krise flere år frem
Tørlastmarkedet vil ifølge en ny prognose være præget af lave fragt- og charterrater flere år frem Det skyldes primært den nuværende overkapacitet på ca. 20 procent, samt at flåden af bulkskibe i år vil vokse med yderligere omkring 14 procent målt i DWT.
Kun yderligere massive skrotninger af ældre skibe og afbestillinger af allerede indgåede ordrer vil kunne skabe en bedre balance mellem udbud og efterspørgsel og dermed højere rater på 2-3 års sigt. Det fremgår af MSR-Consults seneste opdatering af firmaets Forecast Model Services for bulkmarkedet.
Samtidig ventes en mere afdæmpet vækst i tonnagebehovet på omkring 5 procent pr. år i de kommende par år, mod hhv. 10 og 6½ procents vækst i 2010 og 2011.
Skrotningen af ældre bulkskibe ligger allerede højt på over 15 millioner DWT i 1. halvår i år, svarende til ca. 2½ procent af flåden. Øges årsraten af skrotninger fra nu 30 til 50 millioner tons gennem i år og næste år vil det kunne løfte raterne meget betydeligt i løbet af 2014.
Det samme gælder, hvis en større andel af de allerede eksisterende ordrer bliver annulleret. Problemet er imidlertid her, at hovedparten af ordrerne er placeret ved kinesiske værfter, der af beskæftigelseshensyn ikke ønsker en sådan udvikling.
Hvis en udenlandsk reder afbestiller en ordre, overtages den typisk, med statens hjælp, af en kinesisk reder eller af værftet. Kina har desuden selv et stort tonnagebehov dels til deres import af råstoffer og dels til kysttransport af specielt kul fra minerne i den nordlige del af landet til befolkningscentrene længere mod syd.
Kilde: MSR Consult