Tørlastgiganten fik en ny chance
Berge Stahl var længe verdens længste og største tørlastskib til transport af jernmalm. Og det er fortsat et af de største skibe som nogensinde er bygget. Efter tredve år i tjeneste skulle det have været skrottet. Men så sikrede rederiet en ny femårs-kontrakt.
”Skibet blev sikret en ny fem -års kontrakt i januar. Berge Stahl har været i tørdok for at fortsætte i operation. Vi kan ikke i øjeblikket røbe hvor det skal sejle”, siger rederiets kommunikationsansvarlige Rachel Wong på telefon fra Singapore til Sysla Maritim.
Da Berge Stahl blev leveret i september 1986, betød skibets 364.767 DWT, at det kun kunne gå ind i to havne i verden og kun ved højvande. Først efter tyve år besøgte fartøjet den kinesiske havnen Majishan, og i 2006 fik skibet last fra Dampier i Australia for første gang.
Skibet blev bygget på Hyundai-værftet i SydKorea for det norske rederi Sigval Bergesen d.y. For ti år siden overtog det Singapore-baserede Berge Bulk fartøjet, og i 2011 skiftede det hjemmehavn fra Stavanger til Douglas på Isle of Man.
Berge Stahl har ni til 10 gange om året sejlet fra Terminal Marítimo de Ponta da Madeira i Brasilien til Europoort nær Rotterdam med jernmalm, for så at gå i ballast tilbage. Det gigantiske skib har sejlet en distance svarende til fem ture til månen, og fragtet totalt 60 millioner ton jernmalm til Europa.
I april 2014 var den gamle dame i dok i Portugal. Efter 30 år i tjenesten skulle det være sidste dokning før udfasing. I stedet for ophugning bliver der nu mere arbejde til det nærmest legendariske fartøj.
Kilde: Sysla Maritim