Tomme containere skaber store problemer
Mærsk har gennemført en meget omfattende omstrukturering af sine landaktiviteter i Amerika, fordi de var ved at løbe løbsk. Antallet af mulige transportkombinationer er sat ned fra 250.000 til 50.000.
Containerfarten står i et vigtigt vadested - ikke mindst i USA, hvor en recession truer. Det skriver borsen.dk
"Det er ubalancen mellem de forskellige ruter og de stigende omkostninger til landtransporten i USA, som er problematisk", siger Morten Nicolaisen, finansdirektør hos Maersk Inc.
Maersk Inc. styrer alle A.P. Møller-Mærsk-aktiviteterne i USA fra hovedkontoret i Madison i staten New Jersey syd for New York.
Med ubalance menes, at man fragter flere containere fra en verdensdel, eksempelvis fra Asien til USA, end der går den anden vej. Det betyder mange tomme containere, også på landevejene og med togene.
Men den lave dollar har dog fået lidt mere gang i den amerikanske eksport, især til Europa. Omvendt vil amerikanerne måske begynde at købe mindre i lyset af subprime og gældskrisen - og det vil sænke importen.
Derfor har selskabet gennemført en meget omfattende omstrukturering af sine landaktiviteter i Amerika, fordi de var ved at løbe løbsk.
"Vi har skåret antallet af mulige transportkombinationer ned fra 250.000 til 50.000", siger Thomas Sproat, der er senior vice president i customer service til borsen.dk
Kilde: borsen.dk