To bulkcarriers til dansk jointventure
Dansk Rederi og Lauritzen Bulkers har afholdt dobbelt navngivning på to bulkcarriers som de to rederierne har kontraheret i et jointventure på Jiangmen Nanyang Ship Engineering i Guongdong.
Skibene kom til at hedde Bianci Victoria Bulker og Bianco Olivia Bulker, og blev navngivet af Victoria og Olivia, børnebørn af direktør Michael Holm, Dansk Rederi.
Der var stor deltagelse fra både Dansk Rederi og Lauritzen. Michael Holm holdt navngivningstalen ved Olivia og CEO Torben Janholt, J. Lauritzen, ved Victoria..
Skibene er på 32.000 DWT og af samme type og fra samme værft som Lauritzen har modtaget flere nybygninger fra. Norden, Pacific Basin og IVS har ligeledes modtaget mange skibe fra samme værft, som er kendt for høj kvalitet.
De to nye skibe er udstyret med et såkaldt ’Mewis Duct’ foran propellen, som ved prøveturen viste op til 2 tons daglig besparelse af fueloil. Mewis Duct til denne type skib er udviklet af rederiet sammen med et tysk ingeniørfirma, model-testet hos Force i Lyngby.
Bianco Victoria Bulker, som til daglig drives af Dansk Rederi, er indgået i Lauritzen´s handysize pool, og afgik dagen efter til Indonesien for at laste Palm Kernel Expellers til Storbritannien.
Bianco Olivia Bulker forventes leveret ultimo Oktober.
Kilde: Dansk Rederi