The Alliance øger kapacitet på hovedruter
I et forsøg på at modvirke de store forsinkelser i forsyningskæderne, indsætter de fire rederiet i The Alliance nu større skibe på de vigtigste ruter, samtidig med at man øger antallet af containere. Det skriver Tradewinds.
Arkivfoto.
De mange forsinkede skibe skyldes lige nu lange venetider ved havnene, men også lange ventetider i havnene - bl.a. fordi skibene afventer containere fra andre forsinkede skibe. Det skal flere og større skibe på de mest trafikere ruter hjælpe på, sammen med ekstra containere.
Alligevel ligger en forbedret rettidighed ikke lige for.
Realiteten er, at det vil tage et stykke tid inden vi når frem til den rettidighed som vi kendte tidligere”, siger Rolf Habben Jansen, CEO i det tyske containerrederi Hapag-Lloyd.
Hapag-Lloyd udgør sammen med ONE, HMM and Yang Ming partnerne i The Alliance.
Rettigheden for containerskibene ankomster har gennem hele 2021 ligget på det laveste niveau nogensinde, men nåede alligevel et nyt lavpunkt i december sidste år, hvor blot 32 pct. af sejladserne forløb planmæssigt.
Målingen i december er den laveste, som Sea-Intelligence nogensinde har målt, siden starten i 2011.
Blandt de største rederier lå Maersk og det Maersk-ejede Hamburg Süd markant bedre end snittet. Maersk sejlede med en rettighed på 46,2 pct. i december efterfulgt af Hamburg Süd på andenpladsen med 41,4 pct.
MSC kommer ind på tredjepladsen med en rettighed på niveau med gennemsnittet, mens Evergreen ligger helt i bund blandt de fjorten største med en rettidigheds-score på blot 14,2 pct.
Redaktionen