Sydbank: Flere containerskibe skal væk
I det seneste nummer af Sydbanks Shippingnyt skriver banken, at den forventer, at fragtraternes yoyo-bevægelse på containermarkedet vil fortsætte efter den næste planlagte Asien-Europa rateforhøjelse d. 15. december
”Rateudsvingene vidner om, at oplægninger og indskrænkning af kapacitet skal intensiveres for at skabe bedre balance i markedet. Kapacitetstilgangen fortsætter i 2013, og rateudsvingene fortsætter i starten af 2013 indtil rederiernes dårlige indtjeningssituation fremtvinger en bedre prisdisciplin, så raterne samlet set bliver lidt bedre i 2013 end i 2012”, skriver banken der konstaterer, at spotraterne som frygtet er faldet væsentligt i november, og ved udgangen af måneden lå ca. 15% under niveauet 30 dage tidligere efter fald på ca. 31% på Asien-Europa efter rateforhøjelserne 1. november.
Og bortset fra Capesize segmentet, der klarer sig rigtig godt, er der ikke meget opmuntring at hente på tørlastmarkedet.
”Raterne for de mindre skibe fortsat på uinspirerende niveauer. Brugtpriserne fortsatte nedturen og faldt med 3% i forhold til oktober. Vi forventer, at overkapaciteten i bedste fald fortsætter til langt ind i 2013. Det vil fastholde brugtpriserne på lave niveauer. Vi forudser små stigninger i fragtraterne i løbet af 2013, men raterne vil stadig være et stykke fra værdiskabende niveauer”, skriver bankens shippinganalytiker Jacob Pedersen.
På produkttank er ratestigningerne fortsat ind i november i alle segmenter. Vintermarkedet og til dels orkanen Sandy støtter markedet. Brugtpriserne er stort set uændrede i forhold til oktober.
”Sydbanks forventer at fragtraterne stiger i 2013 i forhold til 2012 i takt med bedre balance i markedet. Det aktuelle rateniveau kan dog ikke fastholdes, men perioderne med over-skudsgivende rater bliver noget længere end i 2012”, hedder det i Shippingnyt.
Kilde. Sydbank