Svindel med bunker-leverancer i Singapore
Singapore krævede fra starten af året, at alle leverandører af bunker skulle udstyre deres skibe med brændstofmålere, så det blev muligt at kontrollere, om kunderne nu også fik den mængde bunkerolie ombord, som de betalte for. Men flere leverandører fifler fortsat.
Det har tilsyneladende været en så almindelig praksis blandt visse leverandører af bunkerolie at snyde med mængderne, at de ikke kan lade være, selvom der nu skal være brændstofmålere ombord på alle bunkerskibe.
Det norske maritime forsikringsselskab Gard rapporterer, at der er fundet eksempler på leverandører, der udstyrer deres pumper med en returslange mellem brændstofmåleren og kundens skib. Dermed får kunden ikke leveret den mængde bunkerolie, som måleren indikerer.
Singapores havnemyndigheder er angiveligt gået i gang med at undersøge disse sager og skulle ifølge rapporter have suspenderet flere leverandører, indtil deres undersøgelser er tilendebragt.
Kravet om målere på bunkerpramme blev indført i Singapore den 1. Januar 2017 for at stoppe det stigende antal sager mellem leverandører og kunder om den faktisk leverede mængde bunkerolie.
Men sagerne eksisterer altså fortsat.
Gard anbefaler derfor, at kunderne bruger tid på fysisk at inspicere, om der er pillet ved påfyldningsanlægget på bunkerskibene, inden påfyldningen påbegyndes. Desuden anbefales det, at rederierne indfører særlig klausuler i bunkerkontrakterne for at tage højde for svindlen.
Kilde: TradeWinds