Sværdslag om IMOs holdning til CO2

Et nyligt møde i IMO's miljøbeskyttelseskomités bar præg af en betydelig tøven fra en håndfuld kritiske lande, der - på baggrund af de manglende resultater på COP 15 - problematiserede arbejdet i IMO med at udvikle bindende globale regler for skibsfartens CO2 udledning.

Generalsekretæren understregede i sin åbningstale, at selv om Københavner-aftalen fra COP 15 i København i december 2009 ikke specifikt henviste til skibsfarten, så blev IMO's rolle og foreløbige arbejde for fremtidig regulering af skibsfartens CO2 udledning anerkendt. Derfor kunne COP 15 ikke tages som et signal om, at verdenssamfundet ikke fandt det relevant, at IMO fortsatte sit arbejde. Generalsekretæren påpegede samtidig IMO's klare mandat til at regulere international skibsfart.

I lyset af de manglende resultater på COP 15 fandt generalsekretæren, at det var yderst væsentligt, at IMO kunne skabe synlige resultater før COP 16 i Mexico i december 2010. Dette kunne ske ved, at MEPC på sit næste møde senere i 2010 kunne vedtage et teknisk tiltag i form af et såkaldt energieffektivitetsdesignindeks for nye skibe (EEDI) samt ved at foretage en evaluering af de fremsendte markedsbaserede forslag i overensstemmelse med den arbejdsplan, som MEPC vedtog i 2009.

Under de indledende drøftelser var en håndfuld lande dog fortsat skeptiske over for, at IMO arbejdede videre - i lyset af de manglende resultater af COP 15. Gruppen af lande ønskede at afvente COP 16. I modsætning hertil mente et flertal af lande, at regler for skibsfartens CO2 udledning skulle udvikles på lige fod med øvrige globale regler for skibsfarten, som var i overensstemmelse med IMO's princip om flagneutralitet.

På den korte tid, der var til rådighed for arbejdsgruppen om EEDI, lykkedes det trods betydelig modstand at skabe fremdrift. Arbejdsgruppen arbejdede videre med at færdiggøre energieffektivitetsdesignindekset for nye skibe samt retningslinier for, hvordan basislinier skulle beregnes for de skibstyper, der udleder hovedparten af skibsfartens CO2. Endelig lykkedes det arbejdsgruppen at udvikle et første udkast til regler for, hvordan designindekset kunne indarbejdes i IMO's miljøkonvention (MARPOL) med henblik på at gøre reglerne globalt bindende hurtigst muligt.

Det forhold, at flere store ulande ønskede vished om en ny global klimaaftale, før der kunne indgås bindende aftale i IMO, gjorde det usikkert, om reglerne ville kunne godkendes på næste møde - MEPC 61 - med henblik på vedtagelse i 2011. Efter en lang drøftelse besluttede komitéen at fortsætte arbejdet ved at afholde et ekstraordinært arbejdsgruppemøde før MEPC 61 i juni 2010.

På mødet fastholdt man den i 2009 vedtagne arbejdsplan for udvikling af et markedsbaseret instrument i IMO. Arbejdsplanen indebar, at de fremsendte markedsbaserede forslag skulle evalueres nærmere med henblik på, at man helst allerede på MEPC 61 kunne pege på ét konkret markedsbaseret forslag, der skulle arbejdes videre med. på mødet besluttede et flertal at nedsætte en ekspertgruppe, som skulle forestå evalueringen, og komitéen vedtog kommissorium og kriterier for arbejdet. Det blev besluttet, at analysen skulle omfatte 10 fremsendte markedsbaserede forslag, herunder det danske forslag om et brændstofbidrag.

Ekspertgruppen vil blive sammensat bredt af eksperter nomineret af en række af IMO's medlemslande samt interesseorganisationer med observatørstatus i IMO.

Kilde: Søfartsstyrelsen

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

13.11.2025Maritimedanmark.dk

Rapport: Når kvinder går om bord, ændrer kulturen sig

12.11.2025Maritimedanmark.dk

Fra Bunker Holding til Dansk Erhverv

27.10.2025RelyOn

Sponseret

RelyOn opkøber Simwave for at styrke digital maritim træning og etablere et globalt maritimt akademi

23.10.2025Maritimedanmark.dk

DSV fastholder stærk kurs - Schenker-integration kører i højt gear

22.10.2025Maritimedanmark.dk

Monjasa bliver officiel brændstofleverandør til NATO-flåden

09.10.2025Maritimedanmark.dk

Erria vinder millionkontrakt i Vietnam

02.10.2025Maritimedanmark.dk

Fusion samler kemi og energilogistik i ét brand

29.09.2025Maritimedanmark.dk

Chef for alternative brændstoffer stopper

Jobmarked

Se alle

Hans Følsgaard A/S

Key Account Manager / New Business Developer – MarineTech

Vil du drive teknisk salg til den maritime containerindustri – og være med til at udvikle fremtidens el-tekniske løsninger?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Danish Pilot Service

Danish Pilot Service ApS søger havnelodser til Skagen & Frederikshavn.

Danish Pilot Service er Danmarks største private lodseri, og vi har travlt med vores havnelodsninger. Vi er en dynamisk virksomhed med en flad struktur, højt til loftet og et hold af erfarne og dygtige lodser.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

To nye kolleger søges! – Én fast og én afløser til Ragna

Træt af at sejle gennem hverdagen på autopilot?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Tekniker med erfaring indenfor kundesupport søges

Vi søger en technical engineer til vores Scrubber Service afdeling til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine scrubber systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Service Engineer til serviceafdeling søges

Vi søger en Service Engineer i vores MEP Gear Service afdeling, til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine gear systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

Fur Færgeri søger færgenavigatør/færgefører

Kunne du tænke dig at have den smukke Limfjord som arbejdsplads? Så har du nu muligheden for at blive vores nye kollega som fastansat afløser på fuld tid ombord på færgerne Mjølner-Fur og Sleipner-Fur.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Noise Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to cover workplace noise control regulations, common hazards, exposure risks, recommended limits, and effective noise control measures.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Mental Health Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide you with a basic knowledge of mental health problems that can arise in the workplace, the symptoms of a mental health issue and how a mental health problem can be treated. You will learn about how poor mental health can impact the workplace and how companies manage mental health issues through compliance with industry legislation and regulation.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Medical Pandemic Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to give you an awareness of medical pandemics, how they work and groups can respond to them.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Maritime Security Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

In this course you will learn about common threats to maritime security and how they are mitigated through the use of a Security Plan and by adhering to MARSEC levels. You will be able to describe the different roles of personnel and explain standard security procedures. You will also be able to identify how to respond to suspicious behaviour and objects.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Marine Trash and Debris Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform about the different types of marine trash and debris and the impact that it has on the environment. The course will also allow you to identify common sources and destinations of marine trash and debris and explain the laws, regulations and preventative measures that prevent trash and debris from polluting the waterways.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Passenger Ship Crisis Management and Human Behaviour - STCW Standards - (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the mandatory level of knowledge required for all masters, officers and other crewmembers who are required to manage crisis situations on board passenger ships.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course