Sværdslag om IMOs holdning til CO2

Et nyligt møde i IMO's miljøbeskyttelseskomités bar præg af en betydelig tøven fra en håndfuld kritiske lande, der - på baggrund af de manglende resultater på COP 15 - problematiserede arbejdet i IMO med at udvikle bindende globale regler for skibsfartens CO2 udledning.

Generalsekretæren understregede i sin åbningstale, at selv om Københavner-aftalen fra COP 15 i København i december 2009 ikke specifikt henviste til skibsfarten, så blev IMO's rolle og foreløbige arbejde for fremtidig regulering af skibsfartens CO2 udledning anerkendt. Derfor kunne COP 15 ikke tages som et signal om, at verdenssamfundet ikke fandt det relevant, at IMO fortsatte sit arbejde. Generalsekretæren påpegede samtidig IMO's klare mandat til at regulere international skibsfart.

I lyset af de manglende resultater på COP 15 fandt generalsekretæren, at det var yderst væsentligt, at IMO kunne skabe synlige resultater før COP 16 i Mexico i december 2010. Dette kunne ske ved, at MEPC på sit næste møde senere i 2010 kunne vedtage et teknisk tiltag i form af et såkaldt energieffektivitetsdesignindeks for nye skibe (EEDI) samt ved at foretage en evaluering af de fremsendte markedsbaserede forslag i overensstemmelse med den arbejdsplan, som MEPC vedtog i 2009.

Under de indledende drøftelser var en håndfuld lande dog fortsat skeptiske over for, at IMO arbejdede videre - i lyset af de manglende resultater af COP 15. Gruppen af lande ønskede at afvente COP 16. I modsætning hertil mente et flertal af lande, at regler for skibsfartens CO2 udledning skulle udvikles på lige fod med øvrige globale regler for skibsfarten, som var i overensstemmelse med IMO's princip om flagneutralitet.

På den korte tid, der var til rådighed for arbejdsgruppen om EEDI, lykkedes det trods betydelig modstand at skabe fremdrift. Arbejdsgruppen arbejdede videre med at færdiggøre energieffektivitetsdesignindekset for nye skibe samt retningslinier for, hvordan basislinier skulle beregnes for de skibstyper, der udleder hovedparten af skibsfartens CO2. Endelig lykkedes det arbejdsgruppen at udvikle et første udkast til regler for, hvordan designindekset kunne indarbejdes i IMO's miljøkonvention (MARPOL) med henblik på at gøre reglerne globalt bindende hurtigst muligt.

Det forhold, at flere store ulande ønskede vished om en ny global klimaaftale, før der kunne indgås bindende aftale i IMO, gjorde det usikkert, om reglerne ville kunne godkendes på næste møde - MEPC 61 - med henblik på vedtagelse i 2011. Efter en lang drøftelse besluttede komitéen at fortsætte arbejdet ved at afholde et ekstraordinært arbejdsgruppemøde før MEPC 61 i juni 2010.

På mødet fastholdt man den i 2009 vedtagne arbejdsplan for udvikling af et markedsbaseret instrument i IMO. Arbejdsplanen indebar, at de fremsendte markedsbaserede forslag skulle evalueres nærmere med henblik på, at man helst allerede på MEPC 61 kunne pege på ét konkret markedsbaseret forslag, der skulle arbejdes videre med. på mødet besluttede et flertal at nedsætte en ekspertgruppe, som skulle forestå evalueringen, og komitéen vedtog kommissorium og kriterier for arbejdet. Det blev besluttet, at analysen skulle omfatte 10 fremsendte markedsbaserede forslag, herunder det danske forslag om et brændstofbidrag.

Ekspertgruppen vil blive sammensat bredt af eksperter nomineret af en række af IMO's medlemslande samt interesseorganisationer med observatørstatus i IMO.

Kilde: Søfartsstyrelsen

Aalborg Kongres & Kultur Center

Sponseret

Aalborg bliver verdens fiskerihovedstad i oktober

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

16.09.2025Maritimedanmark.dk

OMT tjener styrtende på dansk fregatdesign

16.09.2025Maritimedanmark.dk

Fjordtank øger samarbejde med Bunker One

04.09.2025Maritimedanmark.dk

Maritime masterclasses i Asia House

01.09.2025Maritimedanmark.dk

Martec kursister indtager brandskole

29.08.2025Maritimedanmark.dk

Blue Water udvider på Esbjerg Havn

18.08.2025Maritimedanmark.dk

Dansk maritim datavirksomhed opkøbt af Xenata

18.08.2025Maritimedanmark.dk

DSV´s kommunikationschef stopper efter otte måneder

16.08.2025Maritimedanmark.dk

Stratosfæriske balloner kan styrke arktisk overvågning

Jobmarked

Se alle

Maersk Offshore Wind A/S

Marine Technician / Mechanic

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

16.10.2025

Skagen Havn

Skagen Havn søger havneassistent

En af vores medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer uden for Skagen Havn, og derfor søger vi en ny kollega til en fast stilling som havneassistent.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

22.09.2025

Søfartsstyrelsen

Skibsinspektører til Søfartsstyrelsen

Har du lyst til at arbejde i tæt samarbejde med det maritime erhverv? Vil du være med til at sørge for, at syn af skibe handler om sikkerhed og god service? Vil du være med til at skabe vækst? Så er du måske en af Søfartsstyrelsens nye skibsinspektører.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

27.09.2025

Northern Survey ApS

Crew Manager Northern Survey

We are pleased to offer the possibility to become our new colleague in our management team!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Slagelse kommune

Fast Skipper/styrmandsafløser til Agersøfærgen - genopslag

Slagelse Kommune søger fast skipper/styrmandsafløser til Agersø- Omø færgerne. Du vil træde ind og blive del af et erfarent team tilknyttet Agersø færgen, hvor du vil indgå på fuld tid i en tørnliste med skiftende vagter/rul (der er mulighed for overnatning).

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

REDERIET M.H. SIMONSEN ApS

Nautical officers, Deck and Engine officers

We are looking for Nautical officers, Deck and Engine officers, to join our vessel trading in EU trade and Greenland coastal trade, as soon as possible.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle