Sværdslag om IMOs holdning til CO2
Et nyligt møde i IMO's miljøbeskyttelseskomités bar præg af en betydelig tøven fra en håndfuld kritiske lande, der - på baggrund af de manglende resultater på COP 15 - problematiserede arbejdet i IMO med at udvikle bindende globale regler for skibsfartens CO2 udledning.
Generalsekretæren understregede i sin åbningstale, at selv om Københavner-aftalen fra COP 15 i København i december 2009 ikke specifikt henviste til skibsfarten, så blev IMO's rolle og foreløbige arbejde for fremtidig regulering af skibsfartens CO2 udledning anerkendt. Derfor kunne COP 15 ikke tages som et signal om, at verdenssamfundet ikke fandt det relevant, at IMO fortsatte sit arbejde. Generalsekretæren påpegede samtidig IMO's klare mandat til at regulere international skibsfart.
I lyset af de manglende resultater på COP 15 fandt generalsekretæren, at det var yderst væsentligt, at IMO kunne skabe synlige resultater før COP 16 i Mexico i december 2010. Dette kunne ske ved, at MEPC på sit næste møde senere i 2010 kunne vedtage et teknisk tiltag i form af et såkaldt energieffektivitetsdesignindeks for nye skibe (EEDI) samt ved at foretage en evaluering af de fremsendte markedsbaserede forslag i overensstemmelse med den arbejdsplan, som MEPC vedtog i 2009.
Under de indledende drøftelser var en håndfuld lande dog fortsat skeptiske over for, at IMO arbejdede videre - i lyset af de manglende resultater af COP 15. Gruppen af lande ønskede at afvente COP 16. I modsætning hertil mente et flertal af lande, at regler for skibsfartens CO2 udledning skulle udvikles på lige fod med øvrige globale regler for skibsfarten, som var i overensstemmelse med IMO's princip om flagneutralitet.
På den korte tid, der var til rådighed for arbejdsgruppen om EEDI, lykkedes det trods betydelig modstand at skabe fremdrift. Arbejdsgruppen arbejdede videre med at færdiggøre energieffektivitetsdesignindekset for nye skibe samt retningslinier for, hvordan basislinier skulle beregnes for de skibstyper, der udleder hovedparten af skibsfartens CO2. Endelig lykkedes det arbejdsgruppen at udvikle et første udkast til regler for, hvordan designindekset kunne indarbejdes i IMO's miljøkonvention (MARPOL) med henblik på at gøre reglerne globalt bindende hurtigst muligt.
Det forhold, at flere store ulande ønskede vished om en ny global klimaaftale, før der kunne indgås bindende aftale i IMO, gjorde det usikkert, om reglerne ville kunne godkendes på næste møde - MEPC 61 - med henblik på vedtagelse i 2011. Efter en lang drøftelse besluttede komitéen at fortsætte arbejdet ved at afholde et ekstraordinært arbejdsgruppemøde før MEPC 61 i juni 2010.
På mødet fastholdt man den i 2009 vedtagne arbejdsplan for udvikling af et markedsbaseret instrument i IMO. Arbejdsplanen indebar, at de fremsendte markedsbaserede forslag skulle evalueres nærmere med henblik på, at man helst allerede på MEPC 61 kunne pege på ét konkret markedsbaseret forslag, der skulle arbejdes videre med. på mødet besluttede et flertal at nedsætte en ekspertgruppe, som skulle forestå evalueringen, og komitéen vedtog kommissorium og kriterier for arbejdet. Det blev besluttet, at analysen skulle omfatte 10 fremsendte markedsbaserede forslag, herunder det danske forslag om et brændstofbidrag.
Ekspertgruppen vil blive sammensat bredt af eksperter nomineret af en række af IMO's medlemslande samt interesseorganisationer med observatørstatus i IMO.
Kilde: Søfartsstyrelsen