Studerende skal løse svovludfordring
DTU, Boeing-koncernen, Søfartsstyrelsen og Miljøstyrelsen er gået sammen om at løse den globale udfordring med svovlhåndhævelse. Med støtte fra den Danske Maritime Fond skal der i foråret 2017 afholdes en studenterkonkurrence på DTU.
”Det er en udfordring at finde ud af, hvilken type brændstof skibene anvender på åbent hav. Ikke desto mindre er det, hvad søfarts- og miljømyndighederne i hele verden skal finde ud af, når der indføres en ny og strengere global grænse for skibes svovludledninger. For at tage denne udfordring op er vi meget glade for at have indgået et partnerskab med større, internationale selskaber og DTU med henblik på at opdage nye og bedre håndhævelsesmetoder”, siger Peter Krog-Meyer, chefkonsulent i Søfartsstyrelsen.
Målet med studenterkonkurrencen er at finde frem til effektive håndhævelsesløsninger, som myndighederne kan anvende på åbent hav, når de kommende globale IMO-svovlregler træder i kraft. De enkelte partnere i samarbejdet repræsenterer forskellige typer ekspertise, som – hvis de kombineres – kan hjælpe de deltagende studerende på deres vej henimod at opfinde effektive metoder til håndhævelse af de internationale svovlregler på åbent hav.
Ideen om en studenterkonkurrence blev udklækket af Boeing-koncernen. Tidligere studenterkonkurrencer i USA har vist, at de løsninger, som de studerende fandt frem til, var overraskende kreative, innovative og nyttige. En af de forretningsideer, der blev lanceret af studentergruppen i den sidste konkurrence, gik ud på at anvende Boeings patenter til at filtrere de farlige partikler fra kulfyrede kraftværkers udledninger fra samtidig med, at der udtrækkes drivhusgasser til anvendelse i produktionen.
Maersk bidrager ligeledes til projektet med selskabets massive ekspertise inden for skibsfart. Sammen med andre ligesindede rederier i Trident Alliance arbejder Maersk allerede aktivt for at sikre lige konkurrenceforhold, når svovlreglerne træder i kraft på åbent hav.
Aslak Ross, Head of Marine Standards i Maersk Line, siger:
“For øjeblikket findes der ingen løsninger, der sikrer, at reglerne håndhæves på åbent hav. Der er behov for, at robuste håndhævelsesløsninger er på plads, før de globale udledningsregler træder i kraft. Det er lige vigtigt for myndighederne og erhvervet for at opfylde formålet med reglerne og for at bibeholde lige konkurrencevilkår. Maersk er glad for at være en del af denne arbejdsgruppe i dens anstrengelser for at løse denne vigtige, globale håndhævelsesudfordring”.
Kilde: Søfartsstyrelsen