Stram kapacitetsstyring kan forhindre tab
Den positive fondsbørsmeddelelse fra Maersk onsdag kommer i kølvandet på lignende meddelelser fra Hapag-Lloyd og CMA CGM om resultater for 2. kvartal, der bliver bedre end 1. kvartal, trods Covid-19 pandemien. En stram styring af kapaciteten er årsagen, påpeger Lars Jensen.
Det rekordhøje antal aflyste sejladser har været afgørende for at at holde indtjeningen oppe hos de store containerrederier. Og den stramme kapacitetsstyring kan ifølge Lars Jensen, Seaintelligence Consulting, betyde, at containerrederierne under ét kommer ud af 2020 uden tab.
“Containerrederiernes tilgang til kapacitetsstyring virker tydeligvis, og industrien kan muligvis komme ud af 2020 uden tab samlet set,” skriver Lars Jensen i et indlæg på sin Linkedin-profil.
Hapag-Lloyd vendte efter 1. kvartal tilbage til sit oprindelige forventning til et overskud for hele året 2020 på mellem 1,7 og 2,2 mia. euro, dog med en tilføjelse om, at det øvre niveau næppe ville være opnåeligt, med mindre der skete et væsentligt volumenløft.
“CMA CGM oplyste efter 1. kvartal, at de forventer et volumenfald på 15 pct. i 2. kvartal. Eller faktisk var deres volumen nede med 5 pct. i 1. kvartal og de forventer en 10 pct. volumennedgang for hele 1. halvår. De forventer dog, at driftsresultatet vil blive markant forbedret i 2. kvartal 2020,” skriver Lars Jensen.
Også Maersk forventer et bedre driftsresultat i 2. kvartal i forhold til de 1,5 mia. dollar, der blev resultatet i første kvartal. “Vi har været i stand til at navigere godt i et meget vanskeligt 2. kvartal og justeret kapaciteten til efterspørgslen for at opretholde en høj udnyttelse af vores netværk og styre omkostningerne på tværs af virksomheden,” udtalte Søren Skou, CEO i Maersk i gårsdagens børsmeddelelse.
“Dette kvartal følger et 1. kvartal, hvor vi også leverede en år til år indtjeningsvækst trods en 5 pct. lavere efterspørgsel og kraftigt stigende brændstofomkostninger som følge af overgangen til lavsvovlsbrændstof den 1. januar,” fortsætter Søren Skou og peger på, at Maersk drager fordel af en “mere robust Ocean-forretning”.