Stort vækstpotentiale i offshore vind
Der er et enormt vækstpotentiale inden for offshore vind i Nordsøen, men hvis man skal udnytte potentialet, kræver det et tættere samarbejde og en tilpasning af regler og rammebetingelser. Det viste en debat mellem danske og tyske repræsentanter for havne og rederier i Cuxhaven, Tyskland.
”I årene frem til 2030 vil Nordeuropa være det sted i verden, hvor væksten og udviklingen inden for offshore vind vil være størst. Danske virksomheder er blandt de verdensledende på den maritime front og har gode muligheder for at tage sin store del af den vækst. For at høste det fulde potentiale for danske rederier, skal markedsreguleringen i højere grad blive ensartet omkring Nordsøen. Dansk vækst forudsætter dog også, at de danske rammebetingelser kommer til at matche vores nabolandes”, siger Jacob K. Clasen, underdirektør i Danmarks Rederiforening.
EU’s joint research centre vurderer, at markedet vil vokse fra cirka ni GW i dag til 112 GW i 2030, hvilket er mere end en tidobling på kun 15 år.
”Debatten med både de danske og tyske repræsentanter viste, at der stadig er behov for at afbureaukratisere og fokusere indsatsen på tværs af Nordsøen, så der ikke gælder forskellige krav og procedurer på de forskellige nationale havområder. Ikke bare mellem Danmark og Tyskland, men også med de øvrige lande omkring Nordsøen, hvor 92 procent af efterspørgslen på offshore vind vil komme fra, frem imod 2020. Også i det lys vil en fælles Nordsø-strategi om havvind være nyttig”, siger Jacob K. Clasen.
Danske og tyske rederier, energiselskaber og vindmølle-producenter har et mangeårigt forspring og er verdensledende i udviklingen af offshore havvind. Men EU’s analysecenter peger på, at på den anden side af 2020 vil især Kina sætte turbo på udviklingen af deres havvind-sektor.
”Vi kan ikke noget i Nordeuropa, der ikke kan læres af andre – så skal vi også være forrest i 2030, så kræver det, at vi arbejder sammen og sørger for, at vores regler og rammebetingelser er konkurrencedygtige”, siger Jacob K. Clasen.
Kilde: Danmarks Rederiforening