Store forventninger til fremtidens droner
I løbet af de næste 10 år vil kommercielle droner kunne udgøre 10 procent af markedet for civil luftfart til en værdi af 15 milliarder euro, vurderer EU-Kommissionen. Det skyldes, at droner kan bruges til mange forskellige typer opgaver. Blandt andet kan droner overvåge, om skibe overholder svovldirektivet, der træder i kraft ved årsskiftet.
”Vi har prøvet alt muligt efterhånden, der synes ikke at være nogen begrænsninger. Jeg skal snart til Alaska og overflyve havis med droner”, fortæller Stephan Mølvig, markedsudvikler hos Cowi, som tilføjer, at det drejer sig om avancerede helikopterdroner.
Firmaet Explicit arbejder med måling af luftforurening ved hjælp af droner udstyret med sniffersensorer. Teknologien bruges for eksempel til at kontrollere, at svovludledningen fra skibe i Øresund overholder gældende regler.
”De samme målinger er tidligere blevet foretaget af faste installationer eller helikoptere. Droner giver en helt anden økonomi. Samtidig er det jo en utrolig skalerbar metode. I princippet kunne vi måle alt, der sejler gennem Øresund. Der er ingen begrænsninger ud over manpower”, siger Jon Knudsen, grundlægger af Explicit.
Endnu har teknologien dog sine mangler. Softwaren skal blive bedre, og selve dronen skal blive bedre på punkter som flyvetid og vejrbestandighed. Desuden skal dronen have bedre flyveegenskaber, så den bliver bedre til at undgå forhindringer.
I forsommeren inddrog man for første gang droner i en søredningsøvelse, øvelsen Baltic Sarex 2014 ved Bornholm. Dronerne blev anvendt, fordi de har et kamera ombord, som kan være med til at finde personer, der er faldet over bord.
Kilde: Berlingske Business