Stor fyringsrunde på vej efter fusion
Gennemførelsen af fusionen mellem tyske Hapag-Lloyd og UASC vil betyde en reduktion af den landbaserede medarbejderstyrke på op mod 12 pct., oplyser en talsmand for det tyske rederi. Arbejdspladser på skibene bliver ikke berørt.
Når fusionen af Hapaq-Lloyd og det UEA-baserede rederi UASC er tilendebragt, vil det fusionerede selskab råde over 11.000 medarbejdere på land. Og det er for mange.
Derfor vil rederiet nedbringe antallet af medarbejdere med op til 12 pct. i løbet af de kommende 18 måneder, skriver World Maritime News.
“Antallet af medarbejdere vil blive reduceret gradvist, men det er ikke vores 1. prioritet. Vores største prioritet nu er at fortsætte forretningen, at holde den stabil og holde på alle vores kunder. Hvis man ser to år frem, vil arbejdsstyrken nok være lidt mere end 10 pct. Mindre end i dag,” hedder det i en udtalelse fra rederiet.
Den endelige aftale om fusionen blev annonceret 24. Maj.
Hapaq-Lloyd går nu i gang med at kombinere rederiets 118 ruter med UASC´s 45 ruter. Det er en proces, der ventes at starte om otte uger og vare frem til udgangen af tredie kvartal. Det fusionerede selskab vil med sammenlægningen kunne håndtere en årlig transportvolumen på mere end 10 mio. TEU.
Den samlede flåde opgøres til 230 skibe med en samlet kapacitet på ca 1,6 mio TEU, hvilket gør selskabet til verdens femte største containerrederi.
Kilde: Maritime News.