Stena Lines nye færger tager form
Byggeriet af den første af fire nyskabende Stena Line-færger er nu i gang i Kina. Der er ifølge rederiet tale om verdens bedste og mest effektive, når det kommer til fleksibilitet, energieffektivitet og kundeservice.
Konstruktionen af den første af Stena Lines fire nye RoPax-færger er netop skudt i gang med en traditionel ceremoni på Avic Weihai Ship yard i Kina, hvor byggeriet af den 214,5 meter lange færge vil foregå. ”Vores mål er, at RoPax-fartøjerne bliver de bedste og mest effektive når det kommer til fleksibilitet, energieffektivitet og kundeservice. Vi lægger desuden særlig vægt på digitalisering med udviklingen af en række spændende digitale løsninger, der vil give vores kunder både nye oplevelser ombord og bedre service i forbindelse med rejsen,” siger Stena Lines administrerende direktør Niclas Mårtensson, som deltog i den traditionelle ceremoni, hvor fire forskellige mønter blev placeret under kølen som et symbol på lykke og fremgang til søs. De nye fartøjer bliver cirka 50 procent større end standardmålene på nutidens RoPax-færger. Den store investering i nye fartøjer illustrerer, at rederiet fortsætter sin forretningsmodel med RoPax-konceptet, der i Stena Lines tilfælde mixer fragt og passagerer. De nye RoPax-færger, der har plads til op til 1.000 passagerer og 120 personbiler, repræsenterer en stor strategisk investering for Stena Line. ”Vi ser positivt på fremtiden, og vi forudser, at væksten inden for færgetrafikken fortsætter. Derfor er de nye færger et vigtigt strategisk træk, der skal hjælpe og forberede os på den kommende vækst”, uddyber Niclas Mårtensson. Færgerne vil blive leveret løbende i 2019 og 2020, og kontrakten indeholder en option på yderligere fire RoPax-færger af samme type. Stena Line forventer at indsætte de nye færger i det Irske Hav mellem Irland og England. Kilde: Stena Line