Stena Lines færger bliver mere miljøvenlige
I 2016 præsenterede Stena Line en ambitiøs strategi om flere bæredygtige løsninger og miljøvenlige forbedringer. Rederiet lever fortsat op til sin ambitiøse bæredygtighedsstrategi. Det viser en ny evaluering af indsatsen i 2017.
”Som verdens største færgerederi med over 28.000 årlige afgange har vi et stort ansvar for at gøre alt, hvad vi kan for at drive vores forretning så bæredygtigt som muligt. Vi tager hele tiden små og store skridt i retning af at blive førende inden for bæredygtig rederidrift, og vi er derfor meget tilfredse med årets evaluering”, siger Erik Lewenhaupt, Head of Sustainability hos Stena Line.
Udover at have nedbragt udledningen af svovl, brugen af plastik og forekomsten af arbejdsulykker har Stena Line blandt andet mindsket den totale mængde af affald med 8 procent, tilsluttet yderligere to færger til landstrøm og implementeret en ny politik, der skal modarbejde chikane og fremme ligestilling i organisationen.
Rederiets bæredygtighedsstrategi er baseret på FN’s udviklingsmål for området, der har fire overordnede fokusområder; Bæredygtig Energi, Ansvarligt Forbrug, Livet i Havet samt Sundhed og Trivsel. Inden for hvert hovedområde har Stena Line sat sig en række specifikke mål.
Stena Line opnåede i 2017 blandt andet følgende resultater:
15 procent lavere svovludledning per sømil, 2,1 procent mindre CO2-udledning per sømil og yderligere to færger tilsluttet landstrøm i Trelleborg Havn.
Plastikforbruget er reduceret, dels igennem et 15 procent lavere antal solgte plasticposer ombord, dels ved at skifte til biologisk nedbrydelige bioplastposer udvundet fra sukkerrør.
Den totale mængde affald er mindsket med 8 procent. Andelen af affald til energiudvinding og genbrug er øget, mens andelen til affaldsdeponering er mindsket.
Den positive tendens med at sænke antallet af arbejdsulykker ombord samt mindsket LTIF (Lost Time Injury Frequency) har betydet et fald fra 1,6 i 2016 til 0,6 i 2017.
Der er gennemført en kampagne for at fremme og forbedre medarbejdernes fokus på passagersikkerhed.
Kilde: Stena Line