Stena Line bestiller to hybrid-metanol skibe

Stena Line, der var den første færgeoperatør til at benytte metanol, har nu bestilt to hybrid-metanol NewMax skibe på Weihai-værftet i Kina til ruten Belfast-Heysham på Det Irske Hav. Færgerne skal være klar til drift i 2025.

Ill.: Stena Line..

De nye 147 meter lange fragtfærger vil får en kapacitet på hver 2.800 lanemeter, hvilket er en udvidelse på 80 pct. i forhold til den nuværende skibskapacitet.

“Denne nye investering viser vores dedikation til bæredygtighed og vores strategi om at bevæge os mod nye bæredygtige brændstoffer. NewMax skibene vil også imødekomme den voksende efterspørgsel fra kunderne med øget kapacitet, så de kan vækste deres forretning i regionen,” udtaler Niclas Mårtensson, CEO i Stena Line.

Færgerne bliver også bygget, så de er klar til at få installeret batterier, ligesom de vil kunne benytte sig af landstrøm, hvor dette er muligt, skriver rederiet i en pressemeddelelse.

Kilde: Stena Line.

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

10.09.2025Maritimedanmark.dk

Molslinjen vælger finsk partner til eldrevne hurtigfærger

10.09.2025Maritimedanmark.dk

Dronning Mary navngiver Danmarks første elektriske slæbebåd

04.09.2025Maritimedanmark.dk

Knud E. Hansen udvikler nyt ro-ro-skib koncept

01.09.2025Maritimedanmark.dk

Northern Offshore Services bestiller otte CTV'er

01.09.2025Maritimedanmark.dk

Legend of the Seas får vand under kølen

29.08.2025Maritimedanmark.dk

Første billeder af Molslinjens ny el-hurtigfærger

28.08.2025Maritimedanmark.dk

Mibau Stema kontraherer nye skibe

04.08.2025Iron Pump A/S

Sponseret

Royal Caribbean and Meyer Turku rely on IRON Pump for the worlds’ largest cruise ships

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle