Staten tvinger ejer til at sælge gammel færgehavn
Ejeren af Knudshoved Færgehavn tvinges nu til at sælge havnen til staten. Ifølge Transportministeriet skal den indrettes som nødhavn, hvis Storebæltsforbindelsen skulle bliver lukket i længere tid.
Der bliver ingen kæmpe lystbådehavn i den gamle Knudshoved Færgehavn, men i stedet en beredskabhavn, hvis det skulle blive nødvendigt at indsætte færger igen på Storebælt.. Foto: Wikipedia CC 3.0
Direktør Peter Poulsen, der købte den gamle færgehavn i 2009 med et formål om at udvikle hele området til Nordeuropas største lystbådehavn, har kæmpet i årevis for at få alle tilladelserne på plads.
Det er langt om længe sket, men nu står det fast, at planerne aldrig bliver ført ud i livet.
Transportministeriet kontaktede ham med meddelelsen om, at staten skal bruge området.
“Jeg har fået en meddelelse fra transportministeren, hvor han bekræfter, at han skal bruge vores havn. Det var da lidt af en kamel at sluge, vil jeg sige. Men det er jo det, staten kan. Så det må jeg jo indrette mig efter det. Der er ikke noget at gøre. Det er en ekspropriation eller trusler om samme, og den er allerede fremsat. Jeg havde et møde med dem, hvor det blev sagt,” siger direktør Peter Poulsen til fyens.dk
Han købte området i for knap 8 mio. kr. i 2009 og har siden brugt “mange millioner” på projektet.
Nu afventer han, at staten tager det næste skridt.
“Jeg afventer, at de gør alvor af det, de har sagt. Ekspropriation er jo en retssag om prisen, så den må vi tage,” siger han til mediet.
For få dage siden oplyste Slagelse Kommune, at den har solgt Halskov Færgehavn til Sund & Bælt. Også den erhvervelse er et led i at styrke beredskabet og gøre det muligt at indsætte færger, hvis Storebæltsforbindelsen må lukke i længere tid. Ifølge fyens.dk betalte Sund & Bælt 7 mio. kr. for Halskov Færgehavn.
-emte