Standarder afgørende for konkurrenceevne
Dansk søfart er afhængig af internationale standarder, hvis den skal sikre et bedre klima og samtidig bevare konkurrenceevnen. Sådan lød budskabet fra blandt andet erhvervsministeren, da 100 internationale eksperter tirsdag mødtes hos Danske Rederier.
”Søfarten er et globalt erhverv, derfor er det problematisk med forskellige standarder i forskellige lande. Det er vigtigt, at vi sikrer internationale standarder, så små lande kan konkurrere på det globale marked”, sagde erhvervsminister Rasmus Jarlov.
”Der er ikke noget marked for virksomhederne til at være fremadsynede, hvis der ikke er globale standarder. Det kan have seriøse konsekvenser for den globale søfartsindustri”, sagde ministeren.
Mødet i København er en del af ISO’s tekniske komités årlige plenarmøde. Komitéen er ansvarlig for over 300 internationale standarder, som blandt andet sikrer bedre sikkerhed til søs, klima, miljø og mere effektiv shipping. Formanden for komitéen Yanqing Li ser Danmarks stærke maritime klynge som en styrke for udviklingen indenfor søfarten internationalt.
”Det er ikke nogen overraskelse, at Danmark længe har ligget solidt i Top10 over søfartsnationer. Samarbejdet mellem maritime virksomheder, rederier, universiteter og eksperter er langt fremme i udviklingen af internationale standarder”, sagde Yanqing Li.
For Danske Rederier er det helt afgørende, at man har internationale standarder, da Danmark, trods det er et lille land, har verdens hurtigst voksende skibsregister, som opererer i hele verden. To tredjedele af dansk skibsfarts aktiviteter foregår udenfor Europa. Derfor er det afgørende med international lovgivning og standarder, forklarede administrerende direktør i Danske Rederier Anne H. Steffensen i sin åbningstale.
”For et globalt erhverv er det ekstremt vigtigt, at vi har et fælles internationalt fodslag med international lovgivning. Et godt eksempel på dette er de globale svovlkrav, der træder i kraft den 1. januar 2020. Derfor er jeg glad for at ISO har meldt ud, at der er fælles standarder på det område i 2020, når lovgivningen træder i kraft”, sagde Anne H. Steffensen.
Kilde: Danske Rederier