Stadig usikkert tørlastmarked
Det er sæson for korneksport, og det påvirker tørlastmarkedet, hvor der har været nogle rateforbedringer. Til gengæld er der stor usikkerhed, når det gælder udsigterne for 2015, vurderer Bimco i sin seneste analyse af shippingmarkedet.
Tørlastflåden er vokset 3,6 procent i årets første ni måneder, og 37,8 millioner dwt (486 enheder) er leveret fra værfterne. Til gengæld er 11,5 millioner dwt (213 enheder) hugget op. En tredjedel af den samlede tilførte kapacitet udgøres af 66 capesize-skibe og et valemax. Dertil kommer 144 panamax-skibe, 150 supra-/handymax-skibe og 125 handysize-skibe, som alle er tilført den globale aktive tørlastflåde, skriver Bimco.
De mange nye skibe gør naturligvis ikke noget godt for de i forvejen svage fragtrater. Ved indgangen til oktober måned havde capesize-skibene således opnået det meste af årets indtjening i starten af året, og de tre mindre segmenter befinder sig alle i situationer med underskud.
Der er usikkerhed om den fremtidige import af kul til Indien. Desuden har udbuddet af jernmalm oversvømmet markedet, hvilket har ført til lave fragtrater. Bimco forventer, at der fortsat vil være store udsving i raterne inden for tørlast.
Kilde: Bimco