Sri Lanka vil retsforfølge VLCC-kaptajn
Sri Lanka er ved at opgøre det økonomiske krav mod ejeren af supertankeren New Diamond for rednings- og slukningsarbejdet omkring skibet. Det er foreløbig opgjort til 1,9 mio. dollar, mens ventes at stige. Kaptajnen vil blive trukket i retten for brud på loven om forurening af havet.
Det fuldt lastede New Diamond brød i brand efter en eksplosion i maskinrummet den 3. september og brændte i godt en uge, inden det lykkedes at slukke ilden.
Foreløbig har Sri Lanka opgjort de økonomiske krav til 1,9 mio. dollar, men det ventes at stige i de kommende uger, efterhånden som regningerne for det omfattende bjærgnings- og slukningsarbejder løber ind.
Der er ikke sluppet råolie ud af lagertankene på skibet, men der er til gengæld lækket brændstof ud i havet i forbindelse med slukningsarbejdet. Og det vil myndighederne på Sri Lanka nu forsøge at gøre kaptajnen ansvarlig for.
“Der er tilstrækkelige beviser til at retsforfølge kaptajnen for brud på loven havforurening og for uagtsomt at have brudt straffeloven,” sagde en talskvinde for Sri Lanka´s justitsminister Dappula de Livera til journalister i hovedstaden Colombo.
Ifølge de oplysninger, der hidtil er sluppet ud omkring slukningsarbejdet, var det brud på brændstoftankene, der var skyld i, at bunkerolie lækkede agter i skibet og blev skyllet over bord på grund af de store vandmængder, der var sprøjtet på skibet for at slukke branden.
Skibet er blevet slæbt længere væk fra Sri Lanka´s kyster i de seneste dage, men Smit Salvage arbejder stadig på en plan for, hvordan de 270.000 tons råolie om bord på New Diamond skal nå frem til raffinaderiet i Indien, der var den oprindelige destination.
Kilde: Splash