Spotrate-indeks bøjer af efter ugers optur
Noget kan tyde på, at det ekstra boost, som Ever Givens blokering af Suez-kanalen gav til spotraterne for containertransport nu er toppet. Således falder Shanghai Containerized Freight Index for første gang i flere uger. Men dyrere lange kontrakter trækker fortsat et andet indeks op.
Faldet i SCFI er ganske beskedent fra det rekordhøje niveau i sidste uge på 3100,74 til 3095,16 i denne uge, svarende til knap 0,2 pct. Indekset måler spotpriserne på containerfragt ud af Shanghai til forskellige destinationer verden over.
Indekset har som det fremgår af grafen været stigende fra pandemiens udbrud i marts i fjor og til nu - dog med et mindre dyk fra midten af februar til slutningen af marts.
Og ifølge de store rederier er der ikke udsigt til et voldsomt fald lige foreløbig. Maersk forudser således, at niveauet vil holde sig højt ind i 4. kvartal i år.
Og det er ikke alene spotraterne, der er steget voldsomt. Det er også det sammensatte indeks, China Containerized Freight Index, der måler på Kinas samlede eksport transporteret i containere på både spotrater og længerevarende kontraktuelle rater.
Og her har der ikke været tegn på noget fald på det seneste.
Tværtimod steg CCFI i denne uge med 4,2 pct. og overgik dermed den hidtidige rekord på 2072 fra februar i år med to indekspoint til 2074,35.
“Den tidligere rekord blev sat i maj 2012 med et indeksniveau på 1335. Bortset fra det, har CCFI kun været over indeks 1250 en gang: i den første uge af oktober i 2004,” skriver container-shipping ekspert Lars Jensen på sin Linkedin-blog.
Redaktionen