Sporarbejder bekymrer Aalborg Havn
Jernbanesporene mellem Hobro og Langå lukkes fra 30. juni og otte uger frem. Da en række virksomheder nord for fjorden er afhængige af jernbanesporene i hverdagen, kan det blive dyrt for Aalborg Havn. Sidste år kom 55.000 tons gods igennem Aalborg Havn via jernbanenettet.
”Når begge jernbanespor er lukket, skal der findes alternative ruter til transporten af godset. Og dét alternativ bliver vejnettet.
Det kan medvirke til, at kunder og leverandører vurderer, at stabiliteten på jernbanen er for svingende og derfor permanent omlægger transporten til vejnettet”, siger Claus Holstein, adm. direktør hos Aalborg Havn Logistik A/S.
I de senere år har Aalborg Havn investeret mere end 20 millioner kroner i opgraderingen af sporene i Aalborg-området, og kundetilstrømningen stiger støt. Det vurderes, at der på sigt er potentiale til op imod 300.000-500.000 tons gods årligt svarende til 12.000-20.000 lastbiler. Længere lukninger af centrale strækninger kan dog sætte en brat stopper for det momentum, som jernbanen oplever lige nu.
EU-kommissionens erklærede mål er at øge godstransport via jernbane og sø for at reducere miljøpåvirkning og trængsel på vejnettet. Målet er, at 30 procent af godstransporten, som transporteres mindst 300 km, omlægges til jernbane eller sø i 2030. Fra 2050 er dette tal forhøjet til 50 procent.
Bekymringerne bliver ikke mindre i fremtiden, for igen i foråret 2019 lukker Banedanmark begge spor – denne gang på strækningen Hobro-Aalborg.
”Vi støtter naturligvis sporarbejdet, som kommer os alle til gode. Men vi synes ikke, det er en holdbar løsning at lukke begge spor på én gang. Løsningen kunne være at lukke ét spor af gangen eller planlægge faste arbejdsvinduer, så godsoperatørerne på jernbanen kan fortsætte driften og opretholde forsyningssikkerheden til kundernes tilfredshed.”, siger Claus Holstein.
Kilde: Aalborg Havn