Speedbåde og jetski skal ansvarsforsikres
Nye regler betyder, at alle speedbåde med skroglængde under 15 meter, jetski, vandscootere og lignende fartøjer fra og med i går den 15. Maj skal være dækket af en lovpligtig ansvarsforsikring. Har man ikke en ansvarsforsikring, må fartøjet ikke benyttes.
Folketinget vedtog i april en lovændring, som skal øge sikkerhed på vandet. Lovændring er nu trådt i kraft. Reglerne betyder, at føreren af en speedbåd eller vandscooter skal sikre sig, at der er en ansvarsforsikring. Forsikringen skal dække både personskade, tab af forsørger og skade på ting. Er fartøjet ikke forsikret, må føreren ikke benytte det.
Føreren skal under sejladsen kunne dokumentere, at forsikringsforholdene er i orden. Under sejladsen skal man derfor medbringe et certifikat, som dokumenterer, at der er tegnet en lovpligtig ansvarsforsikring for fartøjet.
I 2018 kan man nøjes med policen og dokumentation for, at præmien er betalt.
Den obligatoriske ansvarsforsikring indføres for at give større sikkerhed for, at skadelidte får erstatning, hvis uheldet måtte ske, og der sker ulykker med speedbåde, vandscootere og lignende fartøjer.
Reglerne gælder ikke kun for danske vandscootere og speedbåde, men også udenlandske fartøjer, som sejler i dansk farvand, skal have en forsikring.
Hvis et fartøj ikke allerede er forsikret, er der mulighed for at tegne en såkaldt korttidsforsikring.
For at sejle vandscooter skal føreren have et vandscooterbevis. Det får man ved at bestå en vandscooterprøve. Hvis man inden den 1. januar 2018 opfyldte kravene til at føre vandscooter, må man fortsat føre vandscooter indtil den 1. januar 2020. Herefter skal man også have et vandscooterbevis.
Ansvarsforsikringen skal sikre erstatning efter sølovens regler for alle skader, som forvoldes med vandscooteren/speedbåden.
Ansvarsforsikringen skal dække op til sølovens ansvarsbegrænsningsbeløb (ca. 27 mio. kr. ved personskade og ca. 13,5 mio. kr. ved tingsskade).
Personskade og tab af forsøger omfattes af såkaldt objektivt ansvar. Det vil sikre skadelidte bedst muligt, da erstatning ikke vil være afhængig af, hvorvidt der er noget at bebrejde føreren af fartøjet.
Der bliver bedre muligheder for at konfiskere et fartøj blandt andet på baggrund af vanvidssejlads. Dermed bliver konsekvenserne hårdere for dem, der udsætter andre for fare.
Kilde: Søfartsstyrelsen