Speditører kritiserer Maersks svovl-tillæg
Speditørforeningen, British International Freight Association (BIFA), kritiserer Maersk Lines planer om at få ekstraomkostningerne ved brug af svovlfattigt brændstof dækket via et særligt tillæg. Afgiften, bunker adjustment factor (BAF)indføres i januar 2019, et år før for IMO's nye svovlregler.
”Med enhver målestok er disse stigninger meget store, og de vil blive modtaget negativt af BIFA-medlemmernes kunder. Mens transportvirksomhederne kan sige, at den nye BAF'er er nødvendig for at dække omkostningerne ved at skifte til svovlfattige brændstoffer eller installere scrubbere, er stigninger af denne størrelse uberettigede og kan opfattes som åbenlys profitjagt fra rederier, der er fast besluttet på at udnytte situationen”, siger Robert Keen, generaldirektør for BIFA.
Det danske containerrederi oplyste først i denne uge, at det potentielt kan betyde en afgift på hundredvis af dollars for hver container, hvis den forventede ekstraregning på cirka to milliarder dollar i ekstra bunkerregninger skal dækkes.
BIFA foretrækker, at enhver nødvendig forhøjelse skal opkræves som en del af fragtraterne, og eventuelle nødvendige udsving reguleres indenfor dette tal. Ifølge Keen vil speditører fortsætte med at gøre alt, hvad de kan for at minimere tillæggene. Men i sidste ende vil i det mindste nogle af omkostningerne blive videresendt til kunderne.
”BIFA medlemmer står nu over for opgaven med at forklare endnu et tillæg for deres kunder, og hvad begrundelsen bag dette er. Svovlgebyret vil blive ekstremt upopulært”, siger Keen.
Redaktionen