Søfartsstyrelsen er utilfreds med sig selv
I fire år har Søfartsstyrelsen ikke fulgt gældende regler om dødsulykker til søs i Danmark. Det er ikke godt nok, erkender styrelsen, som nu vil ændre praksis. Strafmæssigt kan der være stor forskel på, om en medarbejder på arbejde i Danmark er død på land eller til vands.
”Det er ikke godt nok. Vi er nødt til at sikre os, at hvis der sker en tilsidesættelse af arbejdssikkerheden, så må der ske en retsforfølgelse, uanset om det er på et dansk eller et udenlandsk skib, hvis det sker på dansk søterritorium”, siger Lars Gerhard Nielsen synschef hos Søfartsstyrelsen til Fagbladet 3F.
Mens de danske myndigheder har tildelt bøder til udenlandske arbejdsgivere, hvis medarbejdere har mistet livet under kritisable sikkerhedsforhold på land, er andre udenlandske virksomheder fuldstændig sluppet for straf efter dødsulykker til vands.
I forbindelse med blot fire ud af otte dødsulykker siden slutningen af august 2011 i Danmark har Søfartsstyrelsen været om bord på det pågældende skib. For på to af dødsulykkerne har styrelsen slet ingen sager. Kun efter én af de otte dødsulykker har Søfartsstyrelsen lavet en vurdering af det strafferetlige ansvar i sagen. Det fremgår af aktindsigt og oplysninger fra Søfartsstyrelsen til Fagbladet 3F.
”Det er en katastrofe. Vi risikerer, at udenlandske skibe ikke overholder nogen regler i de danske farvande, når Søfartsstyrelsen ikke følger de såkaldte MLC-regler om arbejdsmiljø. Det bliver laveste fællesnævner i dansk farvand. Det er på høje tid, at Søfartsstyrelsen strammer op og ændrer sin praksis”, siger formand Søren Sørensen hos 3F Sømændene.
I august 2013 trådte Maritime Labour Convention, MLC, i kraft. Konventionen rummer nogle internationale arbejdsmiljøregler til søs. Danmark har ratificeret reglerne. Det betyder, at Søfartsstyrelsen ved alvorlige ulykker på et udenlandsk skib i dansk havn må gå om bord og lave et såkaldt havnestatskontrolsyn.
Ved sådanne syn kan styrelsen udstede påbud og forbud eller tilbageholde skibet, hvis arbejdet om bord ikke bliver udført sikkerhedsmæssigt forsvarligt.
Søfartsstyrelsen er efter bekendtgørelsen pålagt at anvende lov om sikkerhed til søs på udenlandske skibe på dansk søterritorium svarende til det, der gælder for danske skibe. Ifølge bekendtgørelsen kan Søfartsstyrelsen også anmelde overtrædelser af MLC-regler til dansk politi. Bekendtgørelsen giver desuden hjemmel til at straffe de ansvarlige.
Synschef Lars Gerhard Nielsenn oplyser, at Søfartsstyrelsen, siden 20. august 2013, hvor MLC-konventionen trådte i kraft, kun har lavet en juridisk vurdering efter én dødsulykke. Det var efter en ulykke, hvor et besætningsmedlem på det finske skib ’Carisma’ 25. januar 2012 faldt i vandet, da han i Rønne Havn skulle om bord på skibet via en
lodslejder.
Læs mere HER
Kilde: Fagbladet 3F