Søfartsstyrelsen er utilfreds med sig selv

I fire år har Søfartsstyrelsen ikke fulgt gældende regler om dødsulykker til søs i Danmark. Det er ikke godt nok, erkender styrelsen, som nu vil ændre praksis. Strafmæssigt kan der være stor forskel på, om en medarbejder på arbejde i Danmark er død på land eller til vands.

”Det er ikke godt nok. Vi er nødt til at sikre os, at hvis der sker en tilsidesættelse af arbejdssikkerheden, så må der ske en retsforfølgelse, uanset om det er på et dansk eller et udenlandsk skib, hvis det sker på dansk søterritorium”, siger Lars Gerhard Nielsen synschef hos Søfartsstyrelsen til Fagbladet 3F.

Mens de danske myndigheder har tildelt bøder til udenlandske arbejdsgivere, hvis medarbejdere har mistet livet under kritisable sikkerhedsforhold på land, er andre udenlandske virksomheder fuldstændig sluppet for straf efter dødsulykker til vands.

I forbindelse med blot fire ud af otte dødsulykker siden slutningen af august 2011 i Danmark har Søfartsstyrelsen været om bord på det pågældende skib. For på to af dødsulykkerne har styrelsen slet ingen sager. Kun efter én af de otte dødsulykker har Søfartsstyrelsen lavet en vurdering af det strafferetlige ansvar i sagen. Det fremgår af aktindsigt og oplysninger fra Søfartsstyrelsen til Fagbladet 3F.

”Det er en katastrofe. Vi risikerer, at udenlandske skibe ikke overholder nogen regler i de danske farvande, når Søfartsstyrelsen ikke følger de såkaldte MLC-regler om arbejdsmiljø. Det bliver laveste fællesnævner i dansk farvand. Det er på høje tid, at Søfartsstyrelsen strammer op og ændrer sin praksis”, siger formand Søren Sørensen hos 3F Sømændene.

I august 2013 trådte Maritime Labour Convention, MLC, i kraft. Konventionen rummer nogle internationale arbejdsmiljøregler til søs. Danmark har ratificeret reglerne. Det betyder, at Søfartsstyrelsen ved alvorlige ulykker på et udenlandsk skib i dansk havn må gå om bord og lave et såkaldt havnestatskontrolsyn.

Ved sådanne syn kan styrelsen udstede påbud og forbud eller tilbageholde skibet, hvis arbejdet om bord ikke bliver udført sikkerhedsmæssigt forsvarligt.

Søfartsstyrelsen er efter bekendtgørelsen pålagt at anvende lov om sikkerhed til søs på udenlandske skibe på dansk søterritorium svarende til det, der gælder for danske skibe. Ifølge bekendtgørelsen kan Søfartsstyrelsen også anmelde overtrædelser af MLC-regler til dansk politi. Bekendtgørelsen giver desuden hjemmel til at straffe de ansvarlige.

Synschef Lars Gerhard Nielsenn oplyser, at Søfartsstyrelsen, siden 20. august 2013, hvor MLC-konventionen trådte i kraft, kun har lavet en juridisk vurdering efter én dødsulykke. Det var efter en ulykke, hvor et besætningsmedlem på det finske skib ’Carisma’ 25. januar 2012 faldt i vandet, da han i Rønne Havn skulle om bord på skibet via en

lodslejder.

Læs mere HER

Kilde: Fagbladet 3F

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

08.12.2024Maritimedanmark.dk

DFDS-skib lastet med militært udstyr grundstødte i Norge

07.12.2024Maritimedanmark.dk

Medie: USA har fulgt sagen om Yi Peng 3 tæt

07.12.2024Maritimedanmark.dk

Danske Rederier: Egypten vigtig for dansk skibsfart

06.12.2024Maritimedanmark.dk

Somaliske pirater er aktive igen

06.12.2024Maritimedanmark.dk

Besætning tvunget til at evakuere tæt på Yemen

05.12.2024Maritimedanmark.dk

Tankskib kolliderede med containerskib i megastørrelsen

05.12.2024Maritimedanmark.dk

Søfartsstyrelsen på vej med digitale beviser

04.12.2024Maritimedanmark.dk

Ny ejer af Oslo-ruten dropper anløb i Frederikshavn

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark