Smit skal bjærge Star Centurion vrag
Smit Salvage er blevet tildelt kontrakten på bjærgning af vraget af det 147 meter lange rørlægningsskib, som kæntrede i weekenden, efter kollision med Pertaminas produkttanker Antea ud for den indonesiske ø Bintan. Skibet ligger på siden på en sandbanke næsten helt under vand.
Ifølge bjærgningskilder i Singapore skal Smit arbejde sammen med indonesiske partnere på projektet, da skibet ligger inden for indonesisk territorialfarvande. Smit har nægtet at kommentere kontrakten med henvisning til klientens ønske om fortrolighed.
AIS data viser, at de indonesisk flagede ankerhåndteringsfartøjer Pacific Valor og Swiber Anna, der tilhører de indonesiske datterselskaber af de Singapore-baserede Swire Pacific Offshore og Vallianz Offshore Marine, er blevet stationeret ved vraget.
I en erklæring, der blev udsendt til børsen i Singapore sent i aftes, meddeler Vallianz Offshore, som opererede Star Centurion på vegne af fartøjets registrerede ejer, Trevaskis Ltd, at skibet var forankret på det tidspunkt, hvor kollisionen fandt sted. Antea sejlede ind i skibets bagbords side.
En Singapore-baseret kilde i branchen antyder, at Smit sandsynligvis vil rette vraget op ved hjælp af parbuckling-metoden, inden detbjærges. Metoden er almindelig ved opdækning af kæntrede skibe og blev særligt kendt ved bjærgningen af krydstogtskibet Costa Concordia ud for Italiens kyst i 2013.
Smit havde også ansvaret for dette bjærgningsprojektet, som løb op i omkring to milliarder dollars. Det er en af de dyreste bjærgningsoperationer, der nogensinde blev gennemført.
Redaktionen